ŠTOKHOLM 9. mája (SITA/AFP) - Väčšina švédskych tínedžerov nevie, čo je komunizmus ani s ktorými krajinami susedí ich štát . Vyplýva to z prieskumu zverejneného v stredu, ktorého závery kladú otáznik nad švédsky vzdelávací systém. Deväťdesiat percent tínedžerov vo veku 15 až 20 rokov nevie, ktoré zahraničné hlavné mesto sa nachádza najbližšie k Štokholmu, 90 percent nevie, čo je gulag a 40 percent si myslí, že komunizmus zvýšil na svete blahobyt.
"Majú nedostatok znalostí o základných konceptoch, akými sú diktatúra a demokracia, a to je rušivé. Úroveň znalostí sa musí radikálne zmeniť a školy musia za to prebrať zodpovednosť," švédskej tlačovej agentúre TT to povedala Camilla Anderssonová, šéfka organizácie Informácie o komunizme, ktorá si štúdiu objednala. Minister školstva Jan Bjoerklund s tým súhlasil. "Je veľmi znepokojujúce, že švédska výučba dejepisu je taká obmedzená. Mnohí ľudia majú tušenie, že existujú problémy (študentov), čo sa týka znalosti histórie," povedal minister agentúre TT. Minister informoval, že plánuje navrhnúť viac hodín dejepisu pre študentov a odporučí, aby sa Holokaust a zločiny spáchané v mene komunizmu v Sovietskom zväze stali povinnou výbavou balíka dejepisných znalostí.
Z výsledkov štúdie, ktorú v stredu zverejnil denník Dagens Nyheter vyplynulo, že polovica z počtu 1004 opýtaných tínedžerov nevedela, že Berlín je hlavné mesto krajiny, ktorej brehy obmýva Baltské more, 81 percent si nemyslí, že Bielorusko je diktatúra a 43 percent si myslí, že komunizmus si v 20. storočí vyžiadal menej ako milión obetí. 56 percent tínedžerov nevedelo, či sú západné trhové ekonomiky demokratické spoločnosti a 22 percent povedalo, že komunizmus bol demokratickým spoločenským zriadením.