Brusel 3. mája (TASR) - Európsky ombudsman Nikiforos Diamanduros dostal v uplynulom roku dovedna 3830 sťažností na nesprávne konanie inštitúcií Európskej únie, čo predstavuje v porovnaní s rokom 2005 dvojpercentný pokles. Sťažovateľmi boli v 3619 prípadoch priamo občania, zatiaľ čo združenia a spoločnosti sa sťažovali 211-krát. Zo Slovenska prišlo 37 sťažností. Vyplýva to z výročnej správy o činnosti európskeho ombudsmana za rok 2006, ktorú dnes zverejnili v Bruseli.
Jedna štvrtina všetkých sťažností sa týkala nedostatku transparentnosti v európskej administratíve, vrátane odmietnutia poskytnutia informácií. Ďalšími dôvodmi sťažností boli nespravodlivosť alebo zneužite právomocí (19 percent), neuspokojivé postupy (12 percent), zbytočné prieťahy (9 percent), diskriminácia (9 percent), nedbanlivosť (8 percent), právne chyby a nezabezpečenie plnenia povinností.
Celkovo ombudsman dokázal pomôcť v takmer 70 percentách prípadov začatím vyšetrovania, presunom sťažnosti kompetentným orgánom alebo radou, kam sa má sťažovateľ obrátiť. Na základe sťažností sa v minulom roku otvorilo 258 nových vyšetrovaní a ďalších deväť začal ombudsman z vlastného podnetu. Dovedna ombudsman vyšetroval 582 prípadov, z toho 315 bolo ešte z roku 2005.
Keďže v kompetencii ombudsmana je len vyšetrovanie sťažností voči nesprávnemu konaniu európskych inštitúcií a nie voči národným orgánom členských štátov, tri štvrtiny sťažností boli mimo jeho mandátu.
Väčšina sťažností bola tradične na Európsku komisiu (66 percent), za ktorou nasledoval Európsky úrad pre výber pracovníkov (13 percent), Európsky parlament (osem percent) a Rada EÚ (dve percentá). Uzavretých bolo v minulom roku dovedna 250 prípadov vyšetrovania, pričom v 95 prípadoch ombudsman nezistil nesprávny úradný postup.
Najviac sťažností prišlo zo Španielska, Nemecka, Francúzska a Belgicka. V prepočte na počet obyvateľov boli najväčšími sťažovateľmi Luxemburčania, Malťania a Cyperčania.
Úrad európskeho ombudsmana bol zriadený Maastrichtskou zmluvou. Ombudsman vyšetruje sťažnosti na nesprávny úradný postup v činnosti inštitúcií EÚ s výnimkou súdneho dvora a súdu prvého stupňa, pričom sa snaží dosiahnuť kladný výsledok uspokojivý pre sťažovateľa aj inštitúciu, na ktorú bola podaná sťažnosť. Na ombudsmana sa môže obrátiť každý občan EÚ, rezident, spoločnosť, či združenie.
Informácie o aktivitách ombudsmana, ako aj kontaktné údaje možno nájsť na stránke www.ombudsman.europa.eu
(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) ed