Brusel/Štrasburg 25. apríla (TASR) - Európsky parlament 25. apríla odhlasoval nariadenie týkajúce sa aktualizácie bezpečnostných predpisov na palubách civilných lietadiel. Ide o kontroly pasažierov, zakázané predmety v príručnej batožine či podmienky pre pôsobenie ozbrojených členov bezpečnostného dozoru na palube.
Platnosť obmedzení pre prepravu tekutín v príručnej batožine na palube lietadiel by mala podľa europoslancov po šiestich mesiacoch od ich nadobudnutia účinnosti vypršať, pričom ich možno obnoviť len po dôkladnom prehodnotení bezpečnostných rizík, vyhodnotení dopadu týchto obmedzení a vynaložených nákladov.
Pasažieri si v súčasnosti môžu vziať na palubu nápoje, parfumy, gély, spreje či zubné pasty v množstve neprevyšujúcom 100 mililitrov na jedno balenie. Tieto balenia alebo nádobky musia byť vložené do priehľadného, uzatvoriteľného plastového vrecka s objemom maximálne jeden liter, ktoré musia cestujúci ukázať pri prechode cez bezpečnostnú kontrolu. Pravidlá povoľujú cestujúcim, aby si kúpili väčšie balenia tekutín v letiskových obchodoch za bezpečnostnými kontrolami. EÚ pristúpila k sprísneniu predpisov v súvislosti s minuloročnými plánmi teroristov, ktoré zmarila britská polícia. Teroristi chceli vyrobiť bombu na palube lietadla smerujúceho z Veľkej Británie do USA použijúc pritom tekutiny, ktoré by mali so sebou v príručnej batožine.
Cieľom nariadenia, ktoré 25. apríla EP schválil, je ochrániť civilné lietadlá pred protiprávnymi činmi ohrozujúcimi bezpečnosť. Vstup legislatívy do platnosti bude znamenať zjednotenie bezpečnostných opatrení pre postupy počas letu vrátane pôsobenia tzv. letových policajtov (sky marshals).
Tí budú musieť podľa EP absolvovať príslušné školenia, pričom zbrane môžu mať na palube len pri splnení požadovaných podmienok a po predchádzajúcom súhlase členskej krajiny, ktorá danej leteckej spoločnosti udelila licenciu. Prítomnosť tohto dozoru v lietadle bude podmienená súhlasom krajiny odletu, krajiny príletu a za určitých podmienok aj súhlasom ktorejkoľvek krajiny, nad ktorou sa bude prelietať alebo na ktorej území bude mať let medzipristátie. Žiaden štát pritom nemožno nútiť, aby dal súhlas s letovým dozorom. Polovicu nákladov na bezpečnostné opatrenia budú musieť v budúcnosti znášať podľa EP členské krajiny, druhú polovicu letecké spoločnosti. V prípade, že sa členské štáty rozhodnú pre prísnejšie predpisy než sú stanovené, budú musieť pokrývať všetky výdavky.