BRATISLAVA 19. apríla (SITA) - Letecké opravovne Trenčín (LOT) sú v katastrofálnom stave, ale už sa z toho trošku dostali. Povedal to predseda parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť Rudolf Pučík (SNS) po poslaneckom prieskume v LOT. "Podnik sa rútil do priepasti od 1. decembra 2005 až do 3. novembra 2006," povedal. Podľa jeho slov "môžeme byť povďační KDH, že boli predčasné voľby", pretože ak by boli v riadnom termíne, LOT Trenčín dnes už neexistuje. Pučík poznamenal, že v prvej etape je potrebné podnik zachrániť. Okrem zákaziek rezortu obrany sa črtajú aj objednávky zo zahraničia. LOT Trenčín boli v minulom roku v strate 160 miliónov korún.
Podľa predsedu brannobezpečnostného výboru bolo príčinou okrem iného šafárenie bývalého manažmentu. Medziiným spomenul niekoľkodesaťtisícové mzdy, vyplatenie odmien za polrok vo výške 2,1 milióna korún, nákup vozidiel Audi, Volvo či Honda, či sponzorovanie hokejového tímu Dukla Trenčín vo výške tri milióny korún ročne. K tomu sa pridali služobné cesty napríklad do USA, Japonska, Líbye či Vietnamu, ktoré za 11 mesiacov podniku odčerpali 6,6 milióna korún, alebo školenie zástupcu generálneho riaditeľa v Japonsku za 1,9 milióna korún.
Poslanci brannobezpečnostného výboru parlamentu sa zaujímali o opravy lietadiel L-410, ktoré zabezpečovala súkromná firma. Poslanec za SDKÚ-DS a bývalý minister obrany Juraj Liška pre agentúru SITA povedal, že v čase, keď vzdušné sily zadávali požiadavky na opravu lietadiel L-410, bola jednou z požiadaviek aj garancia bezpečnosti aj v prípade konštrukčných zmien. Takýto dekrét dal výrobca len firme Manipul, ktorá je podľa Lišku obchodným zástupcom výrobcu lietadiel LET Kunovice na Slovensku. Samotná oprava sa uskutočnila v Čechách, potvrdil Liška s tým, že výrobca si vlastne takýmto spôsobom zabezpečil zákazku. V súčasnosti sa podľa jeho slov pracuje na tom, aby takéto povolenia aj po dohode s výrobcom lietadiel mali aj letecké opravovne.