BRUSEL 13. apríla (SITA, Reuters) - Letecké spoločnosti možno budú musieť nakupovať viac kvót emisií oxidu uhličitého (CO2), ako sa v súčasnosti predpokladá v pláne, ktorý zahŕňa leteckú dopravu do systému obchodovania s emisnými limitmi v rámci Európskej únie (EÚ). Člen Európskeho parlamentu (EP) Peter Liese zodpovedný za schválenie plánu v EP totiž vo štvrtok povedal, že poslanci by mali radšej schváliť viac kvót pre aukcie emisií CO2 pre letecké spoločnosti, ako ich dať bezplatne členským krajinám EÚ.
Decembrový návrh Európskej komisie (EK) predpokladal nákup iba 3 % kvót emisií CO2 pre aerolínie do roku 2011 až 2012, kedy sa sektor zahrnie do schémy po prvýkrát. Nezáväzná správa EP schválená v júli požadovala nákup 100 % limitov. Liese ďalej povedal, že EP zatiaľ neoznámil konečné rozhodnutie, avšak očakáva sa kompromis medzi 3 až 100 %. Na konečnej verzii návrhu sa musí dohodnúť EP spolu s členskými štátmi EÚ.
Aerolínie sa domnievajú, že je nespravodlivé, aby museli kupovať viac kvót, keď iné odvetvia už zapojené do systému dostávajú väčšinu z nich bezplatne. Liese dodal, že takto získané peniaze by sa mohli použiť na podporu takých spôsobov dopravy, ktoré sú priaznivejšie k životnému prostrediu, ako je napríklad železničná doprava.
Systém obchodovania s emisnými limitmi EÚ je kľúčovým nástrojom boja proti globálnemu otepľovaniu a na splnenie Kjótskeho protokolu ohľadom redukcie emisií. Do systému sa zapoja všetky domáce linky v rámci EÚ v roku 2011. Medzinárodné lety do a z EÚ dostanú jeden rok odklad a opatrenie sa ich bude týkať od roku 2012.