Brusel 11. apríla (TASR) - Platnosť obmedzení pre prepravu tekutín v príručnej batožine v leteckej doprave by mala po šiestich mesiacoch vypršať, zhodol sa na tom dnes výbor Európskeho parlamentu pre dopravu.
Výbor dnes predložil množstvo pozmeňujúcich návrhov k legislatíve stanovujúcej spoločné pravidlá pre bezpečnostné kontroly na letiskách, dohľad, zakázané predmety či prehľadávanie. O nových jednotných európskych bezpečnostných predpisoch pre leteckú dopravu bude Európsky parlament hlasovať na svojom májovom plenárnom zasadnutí.
V prijatej správe europoslanci z výboru pre dopravu konštatujú, že opatrenia, akými je obmedzovanie množstva tekutín v príručnej batožine na základe rozhodnutia Európskej komisie, by mali vypršať po pol roku, pričom ich možno obnoviť len po dôkladnom prehodnotení bezpečnostných rizík, vyhodnotení dopadu týchto obmedzení a vynaložených nákladov.
Pasažieri si v súčasnosti môžu vziať na palubu nápoje, parfumy, gély, spreje či zubné pasty v množstve neprevyšujúcom 100 mililitrov na jedno balenie. Tieto balenia alebo nádobky musia byť vložené do priehľadného, uzatvoriteľného plastového vrecka s objemom maximálne jeden liter, ktoré musia cestujúci ukázať pri prechode cez bezpečnostnú kontrolu. Pravidlá povoľujú cestujúcim, aby si kúpili väčšie balenia tekutín v letiskových obchodoch za bezpečnostnými kontrolami. EÚ pristúpila k sprísneniu predpisov v súvislosti s minuloročnými plánmi teroristov, ktoré zmarila britská polícia. Teroristi chceli vyrobiť bombu na palube lietadla smerujúceho z Veľkej Británie do USA použijúc pritom tekutiny, ktoré by mali so sebou v príručnej batožine.
Súčasťou zmien, ktoré parlamentný výbor požaduje, je aj sprísnenie podmienok pre pôsobenie ozbrojených členov bezpečnostného dozoru na palube civilných lietadiel. Tzv. letoví policajti (sky marshals) musia absolvovať príslušné školenia, pričom zbrane môžu mať na palube len pri splnení požadovaných podmienok a po predchádzajúcom súhlase členskej krajiny, ktorá danej leteckej spoločnosti udelila licenciu. Prítomnosť tohto dozoru v lietadle bude podmienená súhlasom krajiny odletu, krajiny príletu a za určitých podmienok aj súhlasom ktorejkoľvek krajiny, nad ktorou sa bude prelietať alebo na ktorej území bude mať let medzipristátie. Žiaden štát pritom nemožno nútiť, aby dal súhlas s letovým dozorom.
Polovicu nákladov na bezpečnostné opatrenia budú musieť v budúcnosti znášať členské krajiny. V prípade, že sa rozhodnú pre prísnejšie predpisy, budú musieť podľa návrhu výboru pokrývať všetky výdavky.