Pravidelne sa umiestňujú v anketách o najhorší architektonický počin, sú predmetom polemík medzi laikmi aj odborníkmi – najškaredšie budovy Európy hovoria jazykom nevkusu svojho obdobia, niekedy sú však len výsledkom priodvážnych vízií.
Budovy v štýle „socialistického realizmu“ sú ešte stále tŕňom v oku. Suverénne najnenávidenejšie pamiatky tohto štýlu majú v svojich mestách Berlínčania a Varšavčania. Nemecký Palác republiky sa síce už začal likvidovať, panorámu poľskej metropoly bude zrejme ešte dlho hyzdiť Palác vedy a kultúry.
Rovnaký pocit znechutenia vyvolávajú aj architektonické „zázraky“ moderného obdobia – svoje sklobetónové monštrá by najradšej zbúrali obyvatelia Paríža, Bruselu či Londýna.
Najväčšie diskusie napriek všetkému vyvolávajú stavby, ktoré ešte ani nestoja. Pamiatkari, architekti a miestni broja najmä proti budove Gazpromu v Petrohrade a newyorskej Veži slobody.
Pompidouovo centrum, Paríž – Stavba s prezývkou „Plynáreň“ vyvoláva dojem večnej rozostavanosti vďaka lešeniu, potrubiam či vývodom ventilácie. Mnohých Parížanov poburuje natoľko, že do tohto múzea moderného umenia odmietajú čo i len vstúpiť
Európsky parlament, Brusel – Stavba, ktorá má byť symbolom únie, bola navrhnutá ako komerčné centrum, preto neprebehla žiadna architektonická súťaž. A tak v meste, ktoré sa vyznačuje malými meradlami a intimitou, pôsobí cudzorodo.
Palác republiky, Berlín – Povojnový stavebný rozmach Berlína splodil aj túto stavbu. Miesto niekedajších straníckych zjazdov, kultúrne a reštauračné centrum bolo však zamorené azbestom, preto sa začalo minulý rok rozoberať a dnes je z nej už len torzo.
Centre Point, Londýn – Mrakodrap na Oxford Street, ktorý sa zrazu zjaví po slede nízkych budov, si za príklad hrôz architektúry vybral aj princ Charles. Ani ostaným Britom k srdcu neprirástol, námestíčko z betónu pôsobí všelijako, len nie prívetivo.
Hundertwasserov dom, Viedeň – Dom postavený podľa návrhu maliara Friedensreicha Hundertwassera porušuje všetky stavebné zásady - nemá rovné plochy, symetrické tvary, má stromy na streche i terasách, rôznofarebnú fasádu, vežičky a cibuľovité kupole.
Autor: mit