BRUSEL 22. marca (SITA, Reuters) - Ministri dopravy členských štátov Európskej únie (EÚ) vo štvrtok jednohlasne podporili dohodu s USA, ktorá otvorí transatlantický letecký trh väčšej konkurencii, čo by malo priniesť nižšie ceny leteniek pre milióny cestujúcich. Podľa ministrov 27 krajín sa však implementácia dohody o "otvorenom nebi" omešká o päť mesiacov, čiže účinnosť by mala nadobudnúť až v marci 2008 namiesto októbra tohto roku. "Táto dohoda má veľký politický aj ekonomický význam. Svedčí o tom aj fakt, že návrh vítajú a podporujú všetci ministri," povedal eurokomisár pre dopravu Jacques Barrot. Pakt, s ktorým EÚ a USA súhlasia po štyroch rokoch rozhovorov, umožní akýmkoľvek európskym aerolíniám lietať z ľubovoľného mesta v EÚ do akéhokoľvek mesta v USA a naopak.
Veľká Británia bola pri tvorbe zmlúv zdráhavá, pretože na najvyťaženejšom európskom letisku Heathrow v Londýne môžu transatlantické lety prevádzkovať len štyri aerolínie, a to britské British Airways a Virgin Atlantic a americké American Airlines a United Airlines. Nové pravidlá však obmedzenia letov z letiska Heathrow zrušia. Ministri však nepredpokladajú, že nová dohoda bude mať za následok prílety a odlety nových spoločností na už aj tak preplnenom letisku.
Dohoda môže poškodiť tradičné americké aerolínie, ako sú AMR Corp's American Airlines a UAL Corp's United Airlines. Veľké americké letecké spoločnosti totiž v posledných rokoch presunuli svoju pozornosť na lukratívne medzinárodné lety. Týmto spôsobom sa snažili vyhnúť tvrdej konkurencii nízkonákladových aerolínií na domácom trhu.
Podľa amerických zákonov, môžu zahraniční investori vlastniť v amerických aerolíniách len 25 % hlasovacích práv, zatiaľ čo, americké spoločnosť môžu ovládať až 49-percentný podiel v európskych leteckých spoločnostiach. Práve tieto pravidlá boli sporným bodom pre EÚ. Nová zmluva však poskytne európskym spoločnostiam právo na vlastníctvo v amerických aerolinkách na vyše 50 % majetku, nie však na hlasovacích právach. Ďalej umožní EÚ obmedziť americké investície do európskych prepravcov na 25 % hlasovacích práv. Londýn nebol ochotný novú dohodu podporiť bez získania väčších práv v oblasti investovania do amerických leteckých spoločností.
Aerolínie vo všeobecnosti privítali túto dohodu, ktorá im poskytuje nové možnosti. Niektoré letecké spoločnosti sa ich okamžite pokúšajú využiť. Napríklad 4. najväčšia americká letecká spoločnosť Continental Airlines podala žiadosť o povolenie prevádzkovať lety medzi Clevelandom a Parížom. Írske aerolínie Aer Lingus plánujú v tomto roku tri nové linky do USA.
Niektorí pozorovatelia z brandže sú trochu skeptickí, či otvorené nebo povedie k lacnejším letenkám. Podľa leteckého konzultanta Roberta Manna dohoda umožní aerolíniám koordinovať svoje letové plány so svojimi partnermi, čo zníži konkurenciu na kľúčových trasách. "Myslím si, že je to výrazne antikonkurenčná vec. Myslím, že ceny pôjdu hore."