Peking 20. marca (TASR) - Čínska vláda schválila program vývoja a výroby dopravných lietadiel pre viac ako 150 cestujúcich. Rozhodnutie súťažiť s Airbusom a Boeingom vo výrobe veľkých dopravných lietadiel je jednou z priorít dlhodobej stratégie rozvoja čínskeho priemyslu.
Boeing komentoval správu stručne, že vstup Číny na trh, na ktorom má sám veľký podiel, ho neprekvapil a tieto ambície ázijskej krajiny očakával.
Airbus sa už pred časom rozhodol vybudovať v Číne kapacity pre finálnu montáž lietadiel A320. Závod bude stáť na severe krajiny v Tjen-čine. Boeing a Airbus od čínskych dodávateľov kupujú komponenty na svoje lietadlá.
Čínsky podnik Aviation Industry Corporation (AVIC) už začal finalizovať prvé stroje pre regionálne lety, ARJ-21, ktorých kapacita bude 78 až 105 osôb.
AVIC však minulý týždeň oznámil harmonogram vývoja a výroby väčšieho dopravného lietadla, ktoré by malo prísť na trh okolo roku 2020.
Podľa expertov by mali čínske letecké spoločnosti od tohto roku do roku 2025 kúpiť vyše 2 200 lietadiel. Čínska vláda rozhodla, že z nich by sa mala časť vyrobiť aj na domácej pôde.
Vláda vo svojom rozhodnutí o výrobe väčšieho dopravného lietadla uviedla, že by malo ísť o "produkt schopný konkurovať na medzinárodnom trhu". Uvádza sa v ňom aj to, že hoci má krajina dostatok zdrojov a kapacít, pri výrobe silnejších lietadiel sa nebude vyhýbať medzinárodnej spolupráci.
ARJ-21 sa dostane na pravidelné linky čínskych aerolínií už na budúci rok a výroba týchto lietadiel sa naplno začne koncom tohto roka. Výrobca dostal na ne už 70 objednávok.
Informovala o tom BBC.