Rím 13. marca (TASR) - Viac ako 40 rokov po Vatikánskom koncile chce pápež Benedikt XVI. prehodnotiť používanie latinčiny na katolíckej omši. S ohľadom na "pribúdajúce medzinárodné stretnutia" pápež odporúča, aby sa veľké modlitby počas bohoslužieb hovorili opäť v latinčine.
O téme opätovného zavedenia latinčiny sa v Ríme diskutuje už dlhšiu dobu. V rozsiahlom 131-stranovom apoštolskom liste Sacramentum Caritatis, ktorý zverejnili dnes vo Vatikáne, sa uvádza: "Dobré je, keď sa omša - s výnimkou čítania Písma, kázne a prosieb veriacich - slúži v jazyku latinskom, rovnako by sa mali v latinčine odriekať aj najznámejšie modlitby a niektoré časti omše odznievať v gregoriánskom choráli."
Pápež Benedikt XVI. sa v apoštolskom liste taktiež obracia na kandidátov na kňazstvo v seminároch a žiada ich, aby sa "naučili rozumieť sv. omši v latinčine a v tomto jazyku ju dokázali aj celebrovať".
Druhý Vatikánsky koncil (1962-65), ktorý signalizoval "otvorenie cirkvi" smerom k modernému svetu, fakticky ukončil používanie latinčiny na bohoslužbách. Používanie tohto jazyka však nebolo výslovne zakázané. Na omšiach vo Vatikáne alebo na pápežských omšiach odznievajú slová premeny a modlitby spravidla po latinsky. Benedikt preto vo svojom liste hovorí, že používanie latinčiny na bohoslužbách "je v súlade s Vatikánskym koncilom". Podobne sa o používaní tohto liturgického jazyka vyjadrili aj účastníci synody, ktorá sa konala koncom roka 2005 v Ríme.
V apoštolskom liste najvyšší pontifex potvrdil tiež požiadavku Vatikánu na celibát pre kňazov v cirkvi s latinským obradom. "Kňazský celibát, prežívaný v zrelosti, radosti a oddanosti, je obrovským požehnaním pre cirkev a pre samotnú spoločnosť," napísala hlava katolíckej cirkvi.
Benedikt XVI. uznal, že v niektorých častiach sveta je nedostatok kléru, no doplnil, že biskupi by nemali na kompenzáciu tohto stavu v žiadnom prípade znížiť kritériá pre prijímanie do seminárov.
Najvyšší predstaviteľ katolíckej cirkvi taktiež uznal, že rozvedení katolíci, ktorí nemôžu ísť na prijímanie, pretože opäť vstúpili do manželstva, sú v "bolestnej situácii", zákaz prijímania pre tieto osoby však ani napriek tomu nezrušil. Súčasne odmietol myšlienku spoločného svätého prijímania pre katolíkov a protestantov.
3 20 jč ed