Hamburg 11. marca (TASR) - Čína sa v najbližšom období stane tretím výrobcom veľkých dopravných lietadiel. Myslí si to šéf amerického leteckého a zbrojárskeho koncernu Boeing James McNerney. "Stane sa to, či im pomôžeme alebo nie," prognózuje McNerney v rozhovore pre Spiegel. "Jediné čo presne neviem, je kedy." Pri vstupe na čínsky trh sa Boeing a Airbus spoliehajú na odlišné stratégie. Airbus napríklad plánuje vybudovanie linky v Číne, kde by sa montovali lietadlá A320 s krátkym a stredným doletom. Boeing stavia skôr na technickú spoluprácu, napríklad pri údržbe a výrobe plastov. Obaja výrobcovia lietadiel podľa svojich aktuálnych prognóz očakávajú v najbližších 20 rokoch miliardové tržby v ázijsko-pacifickom regióne.
McNerney sa dokonca výslovne zastal svojho európskeho konkurenta, Airbusu: "Sčasti sme mali podobné problémy." Navyše vychválil superjumbo A380, ktorého dodávky sa oneskoria o dva roky. "Technologicky je to vynikajúce lietadlo."
Americký výrobca sa napríklad pri svojej vlajkovej lodi 747 naučil, že podobné programy sú ziskové až v dlhodobom časovom horizonte. Prvé verzie 747 mali začiatkom 70. rokov ťažkú pozíciu. Kritikom sa nepáčila veľkosť lietadla, k čomu sa ešte pripojila ropná kríza. V súčasnosti patrí 747 so svojimi pravidelne prichádzajúcimi novými verziami k najúspešnejším programom Boeingu. Koncern doteraz predal okolo 1 500 lietadiel tohto modelu.
Podľa šéfa Boeingu bude najväčšou výzvou pre letecký priemysel v najbližších rokoch ochrana životného prostredia. "Napríklad náš nový model 787 má o 20 % nižšiu spotrebu a výrazné nižšie hodnoty emisií než jeho predchodcovia. My berieme tento problém veľmi vážne. Na trhu sa presadia lietadlá, ktoré budú mať najnižšiu spotrebu."
Informovala o tom agentúra DPA.