Mníchov 11. marca (TASR) Po drastickom prepade zisku počíta koncern EADS, ktorý sa zmieta v kríze, pri sanácii iba s pomalým pokrokom. Aj v tomto roku dosiahne dcérska spoločnosť Airbus, výrobca lietadiel, značné straty.
Oznámili to obidvaja šéfovia Tom Enders a Louis Gallois v meste Oberschleiheim pri Mníchove. Reštrukturalizácia je namáhavý proces. "Musíme sa operatívne ďalej zlepšovať, opäť vybudovať dôveru v EADS a sformovať štíhlejšiu, dynamickejšiu spoločnosť." Obaja šéfovia požiadali politikov vo Francúzsku a Nemecku, aby sa nemiešali do riadenia spoločnosti.
Pre problémy v Airbuse klesol v roku 2006 zisk EADS z 1,7 miliardy EUR na iba 99 miliónov EUR, v prepočte 3,358 miliardy SKK. Obrat sa síce zvýšil medziročne o 15 % na 39 miliárd EUR, v roku 2007 však vedenie EADS počíta s poklesom tržieb a operatívnym ziskom na nízkej úrovni minulého roka. Kurz akcií EADS sa dočasne prepadol o 4 % na 22,80 EUR.
V súčasnosti sa uskutočňuje francúzsko-nemecký boj o moc v EADS. Francúzska vláda chce využiť možné navýšenie kapitálu, aby zvýšila svoj vplyv na spoločnosť. Správna rada sa však na svojom zasadnutí pred bilančnou tlačovou konferenciou nezaoberala miliardovým navýšením kapitálu, ktorým si chce koncern zaobstarať nevyhnutný kapitál. Nie je dôvod ponáhľať sa, vyhlásil Enders. "Táto spoločnosť nekrachuje." O navýšení kapitálu sa má rozhodnúť v nasledujúcich týždňoch. EADS chce pri tom zabrániť príliš silnému vplyvu politikov.
Nové detaily o spornom úspornom programe Power 8, ktorému má v Airbuse padnúť za obeť 10 000 pracovných miest, Gallois a Enders neuviedli. Airbus bojuje v súčasnosti s prieťahmi pri veľkopriestorovom lietadle A380, vysokými nákladmi na vývoj nového modelu na dlhé trate A350, ako aj so slabým kurzom dolára, ktorý lietadlá vyrobené v Európskej únii (EÚ) na medzinárodnom trhu predražuje. "Airbus prežil najhorší rok vo svojej histórii," konštatoval Gallois. V minulom roku dosiahol výrobca lietadiel operatívnu stratu 572 miliónov EUR, kým v roku 2005 zaúčtoval ešte zisk 2,3 miliardy EUR. V 4. štvrťroku 2006 sa dokonca celý koncern EADS dostal do červených čísiel, keď dosiahol operatívnu stratu viac ako 1 miliardu EUR.
Rýchle úspechy nie sú v Airbuse na dohľad. V tomto roku sa síce ešte pri 440 až 450 dodávkach počíta so stabilnými výnosmi. Výsledok však bude opäť negatívny. Tieto straty sa môžu čiastočne vyrovnať vďaka vyššiemu zisku divízie výroby helikoptér Eurcopter, vesmírnej oblasti Astrium, vojenskej dopravy a zbrojárstva. Divízia obrannej techniky, dlhý čas problémová časť koncernu, zvýšila operatívny zisk v minulom roku o 73 % na 348 miliónov EUR.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.