Stovky plagátov s nápismi „Čo čumíš, lesba“ a „Čo čumíš, teploš“ sa objavili vo varšavských uliciach. Autorom provokatívnej kampane je napočudovanie združenie bojujúce proti šíriacej sa neznášanlivosti voči homosexuálom.
VARŠAVA. Okoloidúci, urazení z plagátu, majú vraj na vlastnej koži zažiť, ako sa bežne cítia poľskí gayovia a lesbičky.
„Chceme upozorniť na to, s čím v Poľsku existuje všeobecný súhlas, ale s čím my, gayovia a lesbičky, nemôžeme súhlasiť. Bezmyšlienkovité používanie nadávok 'teploš' a 'lesba' zakotvilo v bežnej vrave nielen ako urážky homosexuálov, ale aj ako bežné nadávky. Ak chceme dnes niekoho uraziť, hovoríme mu 'teploš',“ vysvetlil šéf kampane Robert Biedroň. Soľou v očiach sú mu hlavne tí politici vládnych strán, ktorí namiesto neutrálnych výrazov verejne označujú príslušníkov štvorpercentnej menšiny za „úchylov“ a „pedofilov“. „Poľská vláda nielenže nechráni sexuálne menšiny, ale podieľa sa aj na ich prenasledovaní.“
Kontroverzné plagáty, na ktoré prispela Rada Európy, šokujú nezasvätených bez rozdielu. „Vracala som sa s dievčatami domov, keď som si náhle všimla plagát: „Čo čumíš, lesba.“ Zaskočilo nás to. Mysleli sme si, že nás niekto uráža,“ zverila sa portálu gazeta.pl tridsiatnička Mika, žijúca už osem rokov v spokojnom zväzku s inou ženou. Znechutená príliš silnými výrazmi zostala aj potom, keď sa dozvedela cieľ kampane.
V jednom nákupnom centre zasa firma, ktorá poskytla svoje reklamné plochy, dostala pokyn, aby plagáty okamžite strhla. „Firma nesplnila podmienky zmluvy, lebo nám plagáty vopred neukázala. Plagáty budia spory a dokonca protesty, do ktorých ako neutrálne organizácie nechceme byť zapletené,“ uviedol marketingový pracovník centra.
„Varšavčania budú znášať len pár dní to, čo gayovia a lesbičky cítia každý deň,“ ubezpečuje Biedroň, ktorý však zároveň sľubuje ďalšie pokračovania kampane. Nové plagáty by sa mali objaviť potom, čo sa začiatkom marca v rakúskom kultúrnom stredisku vo Varšave začne výstava dokumentujúca prípady neznášanlivosti voči homosexuálom v Poľsku.