Mníchov/Hamburg 25. februára (TASR) - V spore týkajúcom sa rozdelenia výroby lietadiel Airbus medzi jednotlivé krajiny dosiahlo Nemecko prvý úspech. Ako informoval časopis Focus bez udania zdroja úspešný model A320 by sa mal v budúcnosti montovať v Hamburgu. Francúzi by teda mali predajný hit Airbusu prenechať Nemcom. Aj model, ktorý vystrieda A320 a pri ktorom sa počíta s novým výrobným postupom, by sa mal montovať v Nemecku.
Koncern v súčasnosti pracuje na právne záväznej dohode týkajúcej sa výroby A320, ktorú vyžaduje nemecká strana. Naopak, Francúzi by mali podľa Focusu dostať koncovú montáž modelu A350. V severonemeckých závodoch by sa však mali vyrábať časti trupu a vybavenie kabín.
Španielsko sa obáva, že nemecko-francúzska dohoda týkajúca sa sanácie Airbusu pôjde na jeho vrub. Ako vo svojom dnešnom vydaní informuje madridský denník El País, španielska vláda a priemyselné kruhy sú znepokojené, že dohoda nemeckej kancelárky Angely Merkelovej a francúzskeho prezidenta Jacqua Chiraca o rozdelení dopadov sanácie Airbusu môže poškodiť španielske záujmy.
Obavy Madridu sa opierajú aj o to, že Merkelová rovnako ako Chirac poukázali na veľký význam výroby lietadiel v ich krajinách, ale Španielsko ani slovom nespomenuli. Španielsky premiér José Luis Zapatero pritom viackrát potvrdil zámer Španielska zvýšiť svoj podiel na kapitále aj produkcii Airbusu, pripomínajú noviny.
Európsky letecký a zbrojársky koncern EADS odložil zverejnenie reštrukturalizačného plánu Power8, ktorý mal predložiť v utorok 20. februára, pre svoju dcérsku spoločnosť Airbus práve kvôli sporom týkajúcim sa rozdelenia výroby modelu A350. Predstavenstvo EADS preto minulú nedeľu 18. februára večer prerušilo prácu na sanačnom pláne. Nemecká kancelárka Angela Merkelová sa v piatok stretla francúzskym prezidentom Jacquom Chiracom v Mesebergu neďaleko Berlína. Podľa očakávaní sa venovali aj kríze v Airbuse. Obaja odmietli masové prepúšťanie a zhodli sa na tom, dôsledky reštrukturalizácie musí byť rovnomerne rozdelené. Rozdelenie negatívnych dopadov medzi nemecké a francúzske závody podporila aj odborová organizácia IG-Metall.
Podľa Focusu dozorná rada EADS minulú nedeľu vo väčšine bodov podporila sanačný program Power8. Nemalo by prísť k prepúšťaniu z prevádzkových dôvodov. Napriek tomu musí koncern zrušiť celkovo okolo 10 000 miest, predovšetkým v administratíve. Airbus v súčasnosti zamestnáva okolo 20 000 ľudí vo Francúzsku a Nemecku, 3 000 v Španielsku a asi 12 000 v Británii.
Podľa Focusu vedenie chce prenechať na rozhodnutie jednotlivých závodov, ako zrealizujú požadovanú úspory. Hovorí sa o predčasných odchodoch do dôchodku a vyrovnaniach. Dozorná rada okrem toho navrhuje aj ďalšie opatrenia, medziiným predĺženie pracovného času bez mzdovej kompenzácie. Hovorí sa o 40 namiesto doterajších 35 hodinách týždenne.
Navyše, Airbus chce predať dva francúzske (Saint Nazaire, Meaulte) a dva nemecké (Nordenham, Varel) podniky. Ešte nie je isté, či v nich koncern zostane ako menšinový akcionár, alebo sa ich zbaví úplne.
Airbus je nútený pristúpiť k sanačným opatreniam v dôsledku strát spôsobených posunutím dodávok superjumba A380. Podľa odhadov znížia problémy s kabelážou pri výrobe lietadla A380, ktoré zapríčinili posun celého programu o dva roky, v najbližších rokoch zisk Airbusu takmer o 5 miliárd EUR, čo je v prepočte 171,4 miliardy SKK.
Informovala o tom agentúra DPA.