Brusel 23. februára (TASR) - Európske podniky prichádzajú o množstvo obchodov vzhľadom na komunikačné bariéry. Vyplýva to z výsledkov štúdie, ktorú dnes na svojej prvej tlačovej konferencii prezentoval komisár pre viacjazyčnosť Leonard Orban. Podľa štúdie celkovo 11 percent malých a stredných podnikov v krajinách Európskej únie exportujúcich do zahraničia prichádza o kontrakty z dôvodu neznalosti cudzích jazykov.
Štúdia ukázala jasnú súvislosť medzi znalosťou jazykov a úspechom v oblasti exportu. Takisto sa ukázalo, že angličtina je kľúčovým jazykom pre získanie prístupu k exportným trhom, no pre udržanie dlhodobej obchodnej spolupráce nestačí len jej znalosť. Vo východnej Európe sa do veľkej miery používa ruština spolu s nemčinou a poľštinou, zatiaľ čo v obchode s mnohými africkými krajinami dominuje francúzština a v obchode s Latinskou Amerikou prevláda španielčina.
Z 2000 malých a stredných podnikov zapojených do prieskumu 195 uviedlo, že prišli o kontrakt v dôsledku nedostatočných jazykových znalostí. Dovedna 37 z nich stratilo už dohodnuté kontrakty v hodnote 8-13,5 milióna eur a ďalších 54 podnikov prišlo o potenciálne kontrakty v celkovej hodnote 16,5-23,5 milióna eur. Najmenej desať podnikov priznalo, že prišli o vyše miliónový kontrakt. Priemerná odhadovaná strata pre podnik počas trojročného obdobia je 325.000 eur.
V 15 z 29 sledovaných krajín najmenej 50 percent respondentov potvrdilo, že sa rozhodlo pre strategický prístup k cudzojazyčnej komunikácii. Najčastejšou praktikou, ktorú priznalo 22 percent podnikov, je pritom nábor rodených hovorcov s jazykovými znalosťami. Zamestnávanie prekladateľov a tlmočníkov je v jednotlivých krajinách využívané do odlišnej miery a pohybuje sa od štyroch po 84 percent. Takmer polovica podnikov ponúka svojim zamestnancom jazykové kurzy, avšak malé i veľké spoločnosti priznávajú, že uprednostňujú pri nábore uchádzačov, ktorí už jazykovými znalosťami disponujú. Vyše polovica podnikov takisto príslušne upravila svoju webovú stránku.
Takisto skoro polovica podnikov zapojených do prieskumu má v pláne expandovať na nové trhy v nadchádzajúcich troch rokoch. V 13 krajinách najmenej 50 percent respondentov uviedlo, že budú potrebovať dodatočné jazykové znalosti.
(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) ed