SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Štrajk dispečerov v Poprade môže zasiahnuť nepravidelné lety

Obmedzenú prevádzku na popradskom letisku napriek rastu počtu cestujúcich obsluhuje už len päť riadiacich letovej prevádzky

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - K vyhláseniu štvrtkového štrajku Združenia riadiacich letovej prevádzky na Slovensku sa doteraz prihlásili všetci dispečeri na letiskách v Poprade - Tatry, Žiline, Piešťanoch a na Sliači. Na popradskom letisku môže štrajk ovplyvniť najmä nepravidelné a charterové lety, ale aj niektoré obchodné spoje. "Je momentálne ťažké povedať, koľkých letov sa to dotkne, lebo aj dispečeri na letisku v Poprade podpísali vyhlásenie o štrajku v plnom počte. Čo sa týka príletu na popradské letisko, nemajú sa tam ako dostať. Lietadlá by teoreticky mohli priletieť snáď len cez územie Poľska," povedal v stredu pre agentúru SITA o očakávanom vplyve protestnej akcie na prevádzku letiska v Poprade tamojší vedúci zmeny dispečerov a člen štrajkového výboru Ľubomír Griger. Ak by štrajk pokračoval dlhodobo, podľa Grigera by sa určite zdržali lety na všetkých domácich letiskách a možno by sa aj zrušili. "Závisí to od dĺžky štrajku. Ak bude trvať iba dve hodiny od 10:00 do 12:00, je to v poriadku. Akurát niektoré lety budú oneskorené. Ak sa dovtedy nič nedosiahne z našich požiadaviek a štrajk bude pokračovať od 17:00, môže byť neobmedzený. Potom by sa mohla zastaviť prevádzka na letiskách," informoval Griger o ďalšom možnom vývoji v súvislosti so štvrtkovým štrajkom dispečerov. Potvrdil, že aj na popradskom letisku zaznamenali prípady porušenia bezpečnostných predpisov alebo vychýlenia, len sa to nezvykne publikovať.

Pred šiestimi rokmi pracovalo na popradskom letisku 11 leteckých navigátorov pri prevádzkovej dobe letiska 24 hodín. V roku 2001 na tomto letisku pritom prepravili okolo 8 700 cestujúcich. "Teraz máme rok 2007 a len v januári počet cestujúcich na letisku v Poprade presiahol 9 tisíc. Prevádzka enormne stúpla, ale na druhej strane z pôvodných jedenástich členov nášho kolektívu zostalo už len päť," posťažoval sa Griger. Dodal, že letisko pracuje len dvanásť hodín, pretože natoľko sa musela obmedziť prevádzka letiska kvôli nedostatku riadiacich.
Počet dispečerov v Poprade podľa neho nezodpovedá rastúcej prevádzke na letisku. Optimálny počet by bol pôvodných 11 riadiacich, kedy by pokryli bez problémov 24-hodinovú prevádzku. Pre porovnanie, na popradskom letisku s piatimi dispečermi zaznamenali v roku 2006 spolu 10 tis. pohybov (štartov i pristátí) a na košickom s 15 dispečermi 10 700 pohybov lietadiel. Navyše od konca marca pribudnú v Poprade dve nové linky do Prahy. Napriek vyhláseniu výberového konania vlani v septembri dodnes nemajú v Poprade nových potrebných dispečerov. "Trvá štyri až päť rokov, kým vyrastie nový riadiaci. Ja mám do dôchodku tri roky, kolega rok a pol. Štyria kolegovia odišli do dôchodku, takže podnik s tým mohol rátať. Zo strany podniku to bolo nesystémové opatrenie," konkretizoval Griger.

Z tohto dôvodu sa podľa jeho slov obmedzila aj dostupnosť letiska pod Vysokými Tatrami, pretože dispečeri nemôžu diktovať zamestnávateľovi časy letov. "Kvôli nám nemôžu leteckí prevádzkovatelia presúvať časy letov do atraktívnejších hodín. Robí sa to skôr naopak. Charterové lety sa robia zvyčajne po 20:00 alebo v nočných hodinách," vysvetlil Griger podmienky práce dispečerov v Poprade. Riadiaci pod Tatrami musia byť zvlášť v strehu kvôli hornatému terénu, ako aj zlým a často sa meniacim meteorologickým podmienkam. Letisko v Poprade bolo navyše využívané ako diverzné pre košické letisko aj vzhľadom na vyššiu nadmorskú výšku. "V prípade zlého počasia v Košiciach cestujúcich presmerovali k nám. Malo to tú výhodu, že časť cestujúcich bola z popradského regiónu. Teraz je situácia taká, že ak je zlé počasie v Košiciach, lietadlo sa vracia do Budapešti alebo Bratislavy," vysvetlil zmenu Griger. Podľa toho, komu je aké náhradné letisko výhodnejšie, môžu byť niektoré obchodné lety presmerované napríklad aj do Krakova. Zásadne ale platí, že najmä v prípade vzniku vážnej bezpečnostnej situácie na palube lietadlo potrebuje pristáť čo najrýchlejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Aj matematika sa dá skrotiť
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  7. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 480
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 979
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 462
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 084
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 403
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 347
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 979
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 927
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 718
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 615
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi (stĺpček šéfredaktorky)

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Monika Jankovská.
Petra Vlhová dnes - paralelný obrovský slalom v Lech Zürs LIVE.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za Kollára sa musia hanbiť všetci

Boris Kollár sa nikdy nemal stať predsedom parlamentu.

Peter Tkačenko
Minister Andrej Doležal.

Neprehliadnite tiež

Francúzsky minister zdravotníctva Olivier Veran.

WHO nalieha na ľudí, aby mali v čase pandémie viac fyzickej aktivity

Jeden zo štyroch dospelých nemá podľa WHO dostatok telesnej činnosti.

Turecko sa prieskumov nevdalo, podľa Grécka riskuje sankcie

Turecko doposiaľ odmietlo prijať opatrenia požadované Európskou úniou.

Turecké prieskumné plavidlo Oruč Reis.
Sýria.