Brusel 20. februára (TASR) - Ministri životného prostredia členských krajín Európskej únie dnes podporili návrh Európskej komisie (EK) rozšíriť schému obchodovania s emisiami aj na letecký sektor.
EK koncom minulého roka navrhla, aby sa lety v rámci EÚ stali súčasťou obchodnej schémy v roku 2011, zatiaľ čo letov smerujúcich mimo úniu alebo z tretích krajín do EÚ by sa to týkalo od roku 2012. Hoci sa dnes členské krajiny zhodli na potrebe začleniť leteckú dopravu do schémy obchodovania s emisiami, majú rozdielne názory na otázku termínov. Zatiaľ čo niektorí členovia podporujú dvojfázový systém navrhnutý komisiou, ďalšie požadujú jednotný termín pre všetkých.
Návrh je súčasťou boja EÚ proti klimatickým zmenám. Podľa EK sa množstvo emisií z medzinárodnej leteckej dopravy zvyšuje oveľa rýchlejšie ako v iných sektoroch, čo ohrozuje pokroky únie v jej úsilí o zníženie emisií. Emisie z leteckej dopravy momentálne predstavujú 3 % z celkových emisií skleníkových plynov. V posledných rokoch však dochádza k ich rýchlemu nárastu. Od roku 1990 je tento nárast 87-%, keďže letecká doprava sa stáva lacnejšou, pričom sa nepokrývajú náklady súvisiace so životným prostredím. Podľa EK sa množstvo emisií pripadajúcich na jedného cestujúceho na linke z Londýna do New Yorku a späť rovná priemernému množstvu emisií, ktoré vyprodukuje jeden občan EÚ pri vykurovaní svojho domu za celý rok.
Do emisnej obchodnej schémy sa budú musieť zapojiť všetky európske i mimoeurópske letecké spoločnosti využívajúce letiská v EÚ. Rovnako ako priemyselné podniky aj aerolínie budú môcť obchodovať s emisiami a predávať pridelené kvóty, ktoré nevyužijú alebo kupovať chýbajúce kvóty. Nárast cien leteniek by mal byť podľa EK minimálny a značne nižší než zvýšenie spôsobené zdražením ropy v uplynulých rokoch.