New York 12. februára (TASR) - Americkí vyšetrovatelia sa pri výsluchu väzňov podozrivých z terorizmu inšpirujú scénami mučenia z amerických akčných seriálov ako je 24, Nezvestní či Alias. Informovala o tom americká organizácia na ochranu ľudských práv Human Rights First.
V týchto akčných seriáloch "dobrí hrdinovia" používajú mučenie, aby vytiahli informácie zo zloduchov. Mučenie je zobrazované ako nutné a efektívne. Vďaka nemu vyšetrovatelia napríklad odhalia miesto, kde je ukrytá bomba, ktorá by inak do hodiny vybuchla. Dobro teda vďaka mučeniu víťazí nad zlom.
Vplyv scén z akčných seriálov na vyšetrovacie postupy amerických vojakov organizácii potvrdil bývalý špecialista americkej armády Tony Lagouranis, ktorý vypočúval väzňov v bagdadskej väznici Abú Ghraib a v iných irackých väzniciach. Všimol si podobnosti medzi týmito výsluchmi a mučeniami, ktoré sú známe zo seriálu 24. Raz sa napríklad stalo, že vyšetrovatelia požiadali irackého tlmočníka, aby predstieral, že ho mučia. Chceli tým vyvolať strach vo väzňoch. Takáto taktika im napadla po tom, ako si pozreli podobnú scénu na DVD.
Televízia nie je jediným faktorom v hre - podľa Lagouranisa je veľa amerických vyšetrovateľov mladých, dostáva sa im málo výcviku a ich velitelia na nich tlačia, aby z väzňov dostali informácie tak rýchlo, ako je to možné.
Napriek tomu, či práve preto, sú akčné televízne seriály významným faktorom.
Americký armádny plukovník Stu Herrington, ktorý sa vyšetrovacie techniky naučil vo Vietname a je v tejto oblasti expertom, je "znepokojený faktom, že dobrých chlapov zobrazujú, ako úspešne používajú to, čo on považuje za ilegálne, nemorálne a hlúpe postupy". "Keď dobrí chlapci urobia niečo zlé a vyhrajú, štve ma to," povedal Herrington, ktorý je momentálne už na dôchodku.
Podľa neho sa pre získanie informácií musí vybudovať vzťah s väzňom a vyšetrovateľ musí väzňovi preukázať rešpekt. Tak sa podľa neho získajú dôveryhodné informácie, pričom pri mučení väzeň povie iba klamstvá, aby mučenie zastavil.
Podobný názor má Lagouranis. "Podľa mňa je dramaticky oveľa viac pôsobivejšie používanie psychologických postupov, keď vyšetrujete. Je to test vôle. On (väzeň) má informácie a nechce mám ich dať. Pre mňa je to oveľa zaujímavejšie ako elektrický senzor," uviedol.
Nie však pre televíznych producentov. Po septembri 2001 nastal rozmach scén mučenia v hlavnom vysielacom čase. Pred ním ich bolo niekoľko, v rokoch 1996 a 1997 neboli podľa Rodičovskej televíznej rady v prime time žiadne scény mučenia. V roku 2003 ich už bolo 228 a v rokoch 2004 a 2005 viac ako 100.
Podľa výkonného producenta seriálu 24 Howarda Gordona je to dôsledok bezmocného pocitu amerického národa kvôli teroristickej hrozbe a vojne v Iraku. "Nie sme dokumentárny film a ani manuál pre vyšetrovanie. Nie sme bojovníkmi vo vojne proti terorizmu. Sme televíznou šou," povedal Gordon.
Organizácia Human Rights First tomuto prístupu rozumie, a jej cieľom sa momentálne stalo vzdelávať ľudí, ktorí píšu vyšetrovacie scény bez toho, aby sa niekedy zhovárali s reálnym vyšetrovateľom. Praje si, aby si Američania uvedomili, že mučenie nesmie byť tolerované.
Riaditeľka verejných programov organizácie Jill Savittová dúfa, že im Hollywood pri tom pomôže. "Nikdy by sme nikoho nechceli cenzurovať," povedala Savittová. "Nikdy by sme Hollywoodu nepovedali, čo by mal robiť. Chceme im však povedať, ako vyzerá naozajstné legálne vyšetrovanie," dodala.