Moskva 8. februára (TASR) - V piatok uplynie 30 rokov od úmrtia slávneho sovietskeho konštruktéra lietadiel nesúcich skratku jeho mena na krídlach a trupe - IL.
Sergej Vladimirovič Iľjušin sa narodil 30. marca 1894 v mestečku Diljalevo neďaleko dnešného Volgogradu. Tvrdé detstvo na ruskom vidieku ho prinútilo odmalička pracovať, na rodičovskej roličke, aj ako stavebný robotník. Z driny ho paradoxne vyslobodil až nástup do armády v roku 1916 a pridelenie k novoformujúcej sa zbrani - letectvu. Po ročnom výcviku pilota sa zúčastnil prvých bojových letov. V roku 1919 sa Iľjušin stáva príslušníkom Červenej armády a mechanikom na vojenskej leteckej základni.
Do teórie letectva a konštrukcie nových strojov začína Iľjušin prenikať štúdiom v leteckom inštitúte v Moskve, ktorý bol neskôr premenovaný na Vojenskú leteckú akadémiu maršala Žukovského. Vojenskú školu absolvoval v roku 1926, pričom ešte ako jej poslucháč skonštruoval tri nové vetrone. Posledný z nich, s názvom Moskva, získal v Nemecku cenu za dobu letu. Tento úspech mu otvoril dvere do Vedecko-technickej komisie sovietskych vzdušných síl, v ktorej pracoval do roku 1931.
Po prvý raz si Iľjušin presadil svoju koncepciu nových lietadiel ako šéf konštrukčného ateliéru v roku 1936. Nové dvojmotorové lietadlo dostalo označenie CKB-26 a prelomilo viacero výškových rekordov. Vojenská verzia lietadla nasadeného v prvých mesiacoch Veľkej vlasteneckej vojny dostala už typové označenie Il-4 a bola zaradená medzi diaľkové bombardovacie stroje. Boli to prvé sovietske lietadlá, ktoré už v auguste 1941 bombardovali Berlín. V roku 1939 opúšťa jeho konštrukčný ateliér opancierovaný stíhací bombardér s označením Il-2, ktorý bol určený na likvidáciu pozemných cieľov z nízkej výšky letu. Do konca vojny bolo vyrobených vyše 32.000 kusov.
Vývoju vojenských strojov sa Iľjušin venoval aj po skončení druhej svetovej vojny. Jeho konštrukčnú kanceláriu však začínajú opúšťať aj nové návrhy civilných dopravných lietadiel. Najznámejším sa stala na svoje roky moderná a spoľahlivá verzia Il-14 a Il-18. Prielom znamenal stroj Il-62, ktorý zobral na palubu 162 cestujúcich, pričom mal cestovnú rýchlosť presahujúcu 900 km za hodinu a dolet viac než 9000 kilometrov. Prúdové lietadlo Il-76 predstavil Iľjušin na aerosalóne v Paríži v roku 1971, pričom jeho výhodou bola schopnosť uviesť náklad o hmotnosti 40 až 70 ton.
Posledným dielom Iľjušina bolo lietadlo Il-86 s kapacitou 350 cestujúcich. Jeho uvedenia do prevádzky sa už nedožil, zomiera v Moskve 9. februára 1977. Niekoľkonásobný Hrdina Sovietskeho zväzu je pochovaný na moskovskom Novodevičskom cintoríne.