V Hollywoode je sezóna rozdávania cien v plnom prúde a všetky červené koberce vedú k Oscarom. Vyhrať túto prestížnu cenu však môže občas viesť nielen k niečomu lepšiemu, ale aj k zlým úlohám a dokonca k zabudnutiu.
LOS ANGELES. „Je to známe ako prekliatie Oscarov a je to viac než reálne. Najväčší hercov sen sa môže zmeniť na najhoršiu nočnú moru,“ hovorí novinár Tom O'Neil. Víťazi ako F. Murray Abraham, Brenda Frickerová, Linda Huntová, Marlee Matlinová a Louisa Fletcherová sú sotva niekomu povedomí, napriek tomu, že získali cenu, o ktorú je vo filmovom svete najväčší záujem.
Príliš drahí herci
Ďalší známi držitelia Oscara, ako Gwyneth Paltrowová a Richard Dreyfuss, si sťažovali, že jeho získanie im prinieslo problémy v osobnom živote i kariére. Oscar z Paltrowovej urobil „príliš drahú“ herečku už vo veku dvadsaťšesť rokov, zatiaľ čo pre Dreyfussa naštartovala cenná soška za Zbohom, dievča v roku 1977 menšie miesta zo sérií filmových neúspechov a drogovou závislosťou.
Paltrowová vyhrala za hlavnú úlohu vo filme Zamilovaný Shakespeare a dnes hovorí, že nebola pripravená vyrovnať sa s tlakom, ktorý nasledoval, a to ju priviedlo k niekoľkým nesprávnym rozhodnutiam. „Myslím, že časť odvrátenej strany toho, že je človek taký úspešný a vyhrá Oscara vo veku dvadsaťšesť rokov, spočíva v tom, že som začala byť hrozne bezstarostná k veciam, ktoré som si vyberala. Myslela som si, že jednoducho skúsim toto a bude to zábava alebo toto urobím za peniaze. Jednoducho veci, ktoré by som dnes jednoznačne neurobila,“ zverila sa Paltrowová.
Padli do zabudnutia
Louisa Fletcherová, ktorá získala cenu za hlavnú ženskú úlohu vo filme Miloša Formana Prelet nad kukučím hniezdom, skončila pri úlohách v takých béčkových snímkach, ako bol Excorcist II. „Jeden večer ste iste neskutočne šťastní,“ povedala Fletcherová o získaní Oscara. „Ale nemôžete čakať, že to za vás urobí všetko vo vašej kariére.“
Mnohí víťazi akoby po získaní Oscara spadli rovnako hlboko na opačnú stranu. Tak Halle Berryová, ako aj Faye Dunawayová či Liza Minnelliová získali Oscara za najlepší ženský výkon, ale aj Malinu, anticenu udelenú za najhorší filmový výkon v uplynulom roku. Po tom, čo Berryová získala Oscara za úlohu v snímke Ples príšer z roku 2001, vyslúžila si Malinu za postavu ženskej superhrdinky v akčnom neúspechu Mačacia žena.
Najťažšie je udržať sa
A tak by podľa O'Neila mohol zoznam pokračovať ďalej a ďalej, od Rity Morenovej, ktorá získala cennú sošku za úlohu v muzikáli West Side Story, cez Diannu Wiestovú a Cubu Goodinga Jr., ktorí sa usilovne snažili znovu dosiahnuť hviezdny ligot, ktorého sa ziskom Oscara dotkli.
„Občas ľudia zvíťazia, pretože im je naklonené postavenie hviezd a skvelý herec si dokonale sadne s dokonalou úlohou v správnom čase. To však nezabezpečí doživotné pokračovanie toho, čo mohlo byť len neuveriteľne šťastnou zhodou náhod a okolností,“ uvažuje filmový kritik a historik Leonard Maltin. Tento fenomén je podľa neho vo filmových kruhoch známy ako „syndróm F. Murraye Abrahama“, pomenovaný podľa uznávaného divadelného herca, ktorý získal Oscara za úlohu Salieriho vo Formanovom Amadeusovi v roku 1984. Odvtedy rozhodne nebol žiadnou veľkou hviezdou.
„V Amadeusovi bol skvelý a je to výborný herec. Ale z nejakého dôvodu alebo z kombinácie dôvodov už nikdy nedostal vo filme podobnú príležitosť, i keď pokračoval v divadelnej práci,“ hovorí Maltin. Podľa neho môžu rôzne faktory prispieť k tomu, že niektorí herci už nikdy nezopakujú svoj oscarový úspech. Patrí medzi ne nesprávna voľba, smola i zlí agenti - alebo nechajú slávu, aby im stúpla do hlavy. „Rovnako ťažké ako urobiť kariéru vo filmovom priemysle je udržať si ju,“ dodáva.