BRATISLAVA 30. januára (SITA) - Slovenské aerolínie, a.s. (SA) budú od 31. januára prevádzkovať už len charterové lety. Od rovnakého dátumu prepravca ruší 8 pravidelných letov týždenne do Bruselu a 4 lety týždenne do Moskvy. "Cestujúci z daných liniek sú preknihovaní na lety Austrian Airlines a priebežne informovaní cez Call centrum," informovala hovorkyňa SA Tatiana Jonáková.
Spoločnosť Austrian Airlines (AUA), ktorá je majoritným akcionárom spoločnosti SA, stiahla z jej prevádzky dve lietadlá, takže slovenskému národnému prepravcovi momentálne ostalo iba jedno lietadlo. Týmto spôsobom si chce rakúska spoločnosť zabezpečiť svoj majetok. Ide o lietadlá Fokker 100 a Boeing 737-300. "Reštrukturalizačný plán na rok 2007 počíta so zachovaním charterových letov, na ktoré sú plánované dve lietadlá. Získanie druhého lietadla je momentálne v štádiu realizácie," uviedla v správe pre médiá Jonáková. Podľa nej spoločnosť AUA ostáva majoritným akcionárom slovenskej firmy, ale nepodieľa sa na financovaní reštrukturalizačného plánu na rok 2007. Už v roku 2006 boli Slovenské aerolínie podľa ich hovorkyne schopné vykázať zisk a reštrukturalizačný plán na tento rok počíta s financovaním z interných zdrojov.
Podľa vyjadrenia predstaviteľov AUA, ktoré zverejnil portál www.etrend.sk, zastavenie prevádzky Slovenských aerolínií Rakúšania zdôvodňujú tým, že vláda nedorovnala skryté záväzky spoločnosti. Keďže podľa AUA vláda zámerne odďaľovala rozhodnutie v tejto veci pre neochotu záväzky vyrovnať, firma nevidí perspektívu pre ďalšiu reštrukturalizáciu firmy.
AUA získala zhruba 62-percentný podiel v Slovenských aerolíniách pred dvoma rokmi. Letecká spoločnosť Austrian Airlines požadovala podpísanie dohody o vyrovnaní záväzku SR do konca minulého roka. "Dozorná rada AUA poverila rakúskych partnerov urobiť všetky kroky potrebné k tomu, aby sa nepokračovalo v podnikaní Slovenských aerolínií, ak nebude podpísaná dohoda o urovnaní záväzku," povedal v decembri po rokovaní s rakúskou stranou minister dopravy Ľubomír Vážny. Minister podľa svojich slov chcel, aby sa záväzok Slovenska vo výške 171 mil. Sk vyriešil zo štátneho rozpočtu na rok 2006. "Vláda sa však rozhodla, že dá prednosť iným výdavkom," povedal minister. Záväzky, ktoré si AUA nárokuje, vyplývajú z dodatku zmluvy podpísanej v septembri 2004. Podľa ministra to súvisí aj s úverom, ktorý si spoločnosť vzala v roku 2004.
Hovorca ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Marián Jánošík oficiálne na vzniknutú situáciu nereagoval. "Oficiálne stanovisko rakúskeho akcionára sme ešte nedostali, takže v tejto chvíli ani nemôžeme reagovať," povedal Jánošík s tým, že situáciu v Slovenských aerolíniách sa zaoberajú už dlhší čas a hľadajú optimálne riešenie.