Brusel 24. januára (TASR) - Európska komisia (EK) by chcela dosiahnuť väčšiu transparentnosť letiskových poplatkov. Letiská by ich mali konzultovať s aerolíniami tak, aby neboli diskriminačné voči cestujúcim. Uvádza sa to v návrhu legislatívy, ktorý 24. januára predložil komisár pre dopravu Jacques Barrot.
Členské krajiny EÚ by mali okrem toho zriadiť národný regulačný úrad, ktorý by riešil spory medzi letiskami a leteckými spoločnosťami týkajúce sa týchto poplatkov.
Letiskové poplatky tvoria 4 až 8 % operačných nákladov hlavných európskych leteckých spoločností. Poplatky platené na európskych letiskách patria pritom podľa Medzinárodnej asociácie leteckých prepravcov (IATA) k najvyšším na svete.
"Európske letiská zohrávajú dôležitú úlohu pri zaisťovaní konkurencieschopnosti Európy. V súčasnosti sa riadia podľa odlišných nariadení týkajúcich sa kapacity, financovania a životného prostredia. Nové opatrenia by mali zaviesť spoločné pravidlá a zaistiť tak jednotu v rámci EÚ," tvrdí Barrot.
Druhým bodom predloženého návrhu na zlepšenie kvality letísk je plán na zníženie ich preťaženosti. Podľa návrhu komisie by mali letiská zlepšiť a zefektívniť technológiu, lepšie využívať súčasné kapacity, či prijať opatrenia pre lepšiu ochranu životného prostredia.
Podľa najnovších štatistík je v rámci EÚ najvyťaženejším letiskom Londýn-Heathrow so 68 miliónmi pasažierov, za ktorým nasledujú Paríž-Charles de Gaulle a Frankfurt. Z hľadiska objemu prepraveného nákladu vedie Frankfurt s 2 miliónmi ton ročne, druhým je Amsterdam-Schipol a prvú trojicu uzatvára Londýn-Heathrow.
Súčasťou dokumentu EK je aj správa o uplatňovaní smernice týkajúcej sa pozemných službách na letiskách. Tie sa podľa komisie po prvej fáze liberalizácie tohto trhu stávajú čoraz viac konkurencieschopnými.