„Funguje to skvele pre všetkých,“ hovorí pochvalne Kai Diekmann, šéfredaktor denníka. „Ani si už neviem predstaviť, ako by sme fungovali bez našich novinárov-amatérov.
HAMBURG. Dodávajú nám príbehy a fotografie, ku ktorým by sme sa sami nedostali,“ hovorí.
Bild nie je v Nemecku prvý, ktorý sa spolieha na iniciatívu svojich čitateľov, na obsah vytváraný užívateľmi (User Generated Content). Ale s najväčším nadšením sa prestal zdráhať tlačiť články a fotografie dodávané čitateľmi.
Do novín sa vraj dostáva len pravda
Francúzsky futbalista Zinedine Zidane vychutnávajúci si cigaretu osamote na svojom balkóne v hoteli, celebrita pristihnutá pri nevere alebo nemecký futbalista cikajúci na parkovisku boli medzi fotografiami zaslanými čitateľmi.
„Kreativita našich čitateľov a ich reportérske umenie nás neustále udivujú,“ hovorí Diekmann. On a jeho kolegovia vraj pri pohľade na niektoré fotografie len neveriacky krútia hlavou. Dieckamann uvádza, že skupina desiatich ľudí zamestnaných na plný úväzok pracuje na overovaní pravosti materiálu, ktorý denníku poskytujú čitatelia, a zisťujú, či dodané fotografie nie sú nejakým spôsobom zmanipulované.
„Nič sa nedostane do novín, dokiaľ si nie sme istí, že je to pravda,“ hovorí.
Z času na čas sa redakcia stretne s mystifikáciou, ale zakaždým ju vraj odhalia. Bild od svojich čitateľov denne dostáva 400 až 4000 fotografií, a za tie najlepšie je ochotný zaplatiť až 500 eur (takmer 13 900 korún). V minulom roku ich uverejnil 1500 a ich autorom za ne zaplatil 330 000 eur. Niektoré z nich boli také atraktívne, že ich kúpili i iné médiá. Bild sa o zisk rozdelil s fotografmi.
Táto taktika vyvolala v Nemecku vlnu kritiky, pretože spomienky na nacistickú tajnú políciu gestapo alebo na východonemeckú Stasi u mnohých prebúdzajú obavy z akéhokoľvek typu sledovania.
Michael Konken, predseda Zväzu nemeckých novinárov, hovorí, že „novinári-amatéri“ znehodnocujú prácu profesionálnych novinárov a znižujú úroveň nemeckej žurnalistiky.
Rozhoduje kvalita
Podľa šéfredaktora Bildu nezáleží na tom, kto napísal článok alebo urobil fotku, rozhodujúca je kvalita materiálu. Nevidí na tom nič, čo by zhoršovalo úroveň žurnalistiky. „Je to povýšenosť ľudí, ktorí nechcú vytvoriť priestor na rozvoj,“ poznamenáva a pripomína, že film, na ktorom je zachytený atentát na amerického prezidenta J. F. Kennedyho, o. i. pochádza od amatéra. Niektorí kritici „amatérskeho žurnalizmu“ varujú pred rozkvetom „šmírovania“ a sliedenia. Nemecká ministerka spravodlivosti Brigitta Zypriesová sa obáva, že nadšenie pre materiály od čitateľov môžu dodať odvahu paparazzom. Diekmann si však myslí, že „amatérski novinári“ obvykle majú dobrý inštinkt. Bild je veľmi pyšný na jedného zo svojich čitateľov, ktorý vytiahol vodiča z horiaceho nabúraného nákladného auta ešte predtým, než ho vyfotil. „Amatérski novinári väčšinou rešpektujú pravidlá dobrého vkusu,“ hovorí Diekmann. Jeho noviny vraj nikdy neprijímajú fotografie urobené cez okná spální. Takmer všetky fotky, ktoré by prípadne mohli byť zdrojom nejakých problémov, sú z rúk profesionálov, vysvetľuje. Diekmann vedie redakciu bulvárneho Bildu s 12 miliónmi čitateľov od roku 2001.
Autentické informácie a fotky
„Predtým ste nemohli v novinách vidieť fotku horiaceho auta, ale len tlejúci vrak po tom, čo bol oheň uhasený. Teraz dostávame fotky toho, čo sa deje,“ pochvaľuje si. Zvýšila sa tak podľa neho kvalita spravodajstva. Informácie sú autentickejšie. Keď je niekto na mieste udalosti, má nezaplatiteľnú výhodu v porovnaní s novinárom, ktorý najprv musí prekonať čas a vzdialenosť. Havária lietadla Concorde v Paríži v roku 2000, cunami v Ázii, hurikán Katrina a teroristické útoky v Londýne z leta 2005 boli jednými z prvých udalostí, keď sa etablované médiá spoľahli na materiály od ich odberateľov.
„Tento jav je nevyhnutným dôsledkom dlhého vývoja v technológiách,“ hovorí Diekmann. „Mobilné telefóny s kamerami, ktoré má dnes takmer každý, dokážu urobiť fotky okamžite a zlikvidovať starý známy problém času a vzdialenosti,“ vysvetľuje Diekmann.
Autor: čtk/reuters