Bratislava 5.apríla (TASR) - Slovenský reklamný trh nezískal po definitívnom schválení príslušného zákona v NR SR liberalizáciu podmienok ovplyvňovania ľudí, ba naopak, v mnohých prípadoch došlo k ich sprísneniu. Povolená zostáva v zmysle príslušných zákonov iba reklama na pivo.
Schválený text napríklad jednoznačne deklaruje, že sa zakazuje reklama tabakových výrobkov na všetkých druhoch informačných nosičov, ale aj formou rozdávania vzoriek verejnosti. Zakázané bude aj využívanie reklamy na tabakové výrobky na veciach slúžiacich reklame, ktoré však nesúvisia s fajčením a sú určené pre verejnosť.
Za reklamu tabaku a tabakových výrobkov sa v zmysle zákona nebude považovať označenie špecializovaných predajní s nápisom TABAK, označenie dopravných prostriedkov výrobcu tabakových výrobkov, vydávanie letákov, brožúr a iných publikácií, slúžiacich na komunikáciu medzi výrobcom a obchodníkom, informácia o konkrétnom výrobku, umiestnená v predajni tabakových výrobkov, ktorá však musí mať upozornenie o škodlivosti fajčenia. Za reklamu sa nebude považovať rozdávanie výrobkov na rokovaniach, súvisiacich s ich výrobou alebo predajom.
Nová právna úprava obsahuje aj podrobné ustanovenia o reklame liekov, ktorá je zakázaná. Ide napríklad o neregistrované lieky v SR, obsahujúce omamné látky, lieky na lekársky predpis a všetky lieky s predpokladaným účinkom liečby tuberkulózy, prenosných pohlavných chorôb, infekčných chorôb, metabolizmu alebo psychických onemocnení. Z povolenej reklamy na lieky musí jednoznačne vyplývať, že pri ich aplikáciách sa treba poradiť s osobou oprávnenou lieky predpisovať alebo ich vydávať pacientom.
Novým fenoménom v oblasti reklamy je povolenie jej porovnávacej formy, pretože tá bola doteraz na Slovensku zakázaná. Padlo tak ohraničenie prostredníctvom reklamy porovnávať dva príbuzné druhy tovaru alebo služieb s jasnou identifikáciou konkurenčného produktu, aj keď jeho výrobca o takúto reklamu nemá záujem, pretože zasahuje rušivo do jeho záujmov. Porovnávacie reklama na našom území môže byť uverejňovaná iba ak porovnáva produkty určené na rovnaký cieľ, pričom musia byť na nej zverejnené podstatné a overiteľné údaje - vrátane ceny. Porovnávacia reklama nesmie znevažovať súťažiteľov o priazeň verejnosti ani neoprávneným využívaním dobrého mena produktu, nesmie byť zameraná na produkt, ktorý konkuruje obdobnému, chránenému však ochrannou známkou alebo obchodným menom. Zákon jednoznačne stanovuje, že porovnávacia reklama nesmie byť klamlivá.
* pm zg gl