SME

Vážny pripustil prepojenie letísk v Bratislave a vo Viedni

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny napriek neúspechu konzorcia TwoOne v privatizácii bratislavského letiska pripustil v budúcnosti možnosť majetkového ...

BRATISLAVA 18. januára (SITA) - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny napriek neúspechu konzorcia TwoOne v privatizácii bratislavského letiska pripustil v budúcnosti možnosť majetkového prepojenia viedenského letiska s bratislavským. "Stále je tu ešte možnosť, že budeme rozvíjať spoluprácu na báze nejakého PPP projektu. Stále je tu však aj možnosť spolupráce, ku ktorej sme však zatiaľ nedospeli a je len nejakou víziou, na báze nejakého minoritného podielu medzi oboma letiskami," povedal Vážny na dnešnej tlačovej konferencii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V žiadnom prípade by pritom podľa ministra nešlo o privatizáciu, ale o spoluprácu, pričom bratislavské letisko si svoje plány podľa neho dokáže financovať samo, vrátane výstavby nového terminálu do roku 2011. "Strategický zámer bratislavského letiska vieme zabezpečiť sami, čiže letisko sa v budúcnosti privatizovať nebude," konštatoval. Podľa Vážneho sa tak slovenská strana spolupráci s viedenským letiskom nebráni. "Sme susedné letiská s tým, že gro spolupráce vidíme v dobudovaní infraštruktúry a prepojenia medzi oboma letiskami tak, aby bolo dynamickejšie, či už cestné alebo železničné," konštatoval

Letisko by malo mať nový terminál v roku 2011

Ešte pred novým terminálom bude bratislavské letisko investovať do rozšírenia a modernizácie súčasných budov, rovnako bez pomoci štátu

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavské letisko by sa malo dočkať otvorenia nového terminálu na jar roku 2011. Informovali o tom na dnešnej tlačovej konferencii predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika - Airport Bratislava František Stolárik a minister dopravy Ľubomír Vážny. Presné umiestnenie a architektonickú štúdiu nového terminálu, ktorý by mal mať podľa ministra ročnú kapacitu okolo štyroch miliónov pasažierov, však letisko ešte v rukách nemá. Terminál sa totiž bude budovať v nadväznosti na novú dopravnú infraštruktúru, ktorej presné návrhy a plány by mali byť potvrdené do niekoľkých mesiacov. Náklady na výstavbu nového terminálu by však podľa Vážneho mohli byť vyše 2,6 mld. Sk, pričom podľa súčasných odhadov by si na ich financovanie malo vystačiť letisko z vlastných zdrojov a úverov. Ďalších 500 mil. Sk by malo byť preinvestovaných na rozšírenie odbavovacích plôch letiska, zvýšenie bezpečnosti a podobne. Tieto, ale aj ďalšie zámery, prezentoval šéf letiska a minister financií na základe strategického plánu rozvoja letiska, ktorý by mali akcionári letiska prehodnotiť na najbližšom valnom zhromaždení.

SkryťVypnúť reklamu

Práce na novom termináli by sa podľa Vážneho mali začať hneď, keď bude potvrdené vedenie dopravnej infraštruktúry, v nadväznosti na ktorú by mal byť nový terminál navrhovaný. Bratislavské letisko by totiž malo dostať nové železničné spojenie, ktoré sa bude financovať z Kohézneho fondu. Stolárik potvrdil taktiež záujem prepojenia letiska s mestom Bratislava električkou. Podľa Vážneho by tak projekt nového terminálu mohol byť na svete na jar 2008, následne do štyroch až piatich mesiacov by mohol byť známy víťaz výberového konania na dodanie stavby, po čom by sa mohli začať samotné práce.

Ešte pred novým terminálom bude však bratislavské letisko investovať do rozšírenia a modernizácie súčasných budov, rovnako bez pomoci štátu. Podľa Vážneho je totiž nevyhnutné, aby sa na letisku v čo najkratšom čase zlepšil prvý dojem z príchodu na Slovensko, k čomu by mala napomôcť modernizácia a údržba sociálnych zariadení, či ďalšie rozširovanie a zlepšovanie neletových služieb v letiskových halách. Prvá fáza takejto modernizácie by mala byť ukončená už do septembra tohto roku a spojená by mala byť s prípravami letiska na vstup Slovenska do Schengenu, ktoré si samotné vyžiadajú zhruba 100 mil. Sk, z čoho však 80 mil. Sk bude z európskeho schengenského podporného fondu. Ešte do leta by pritom malo pribudnúť pred letiskom aj tristo parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšia etapa modernizácie, ktorá by mala pozostávať z úprav jestvujúceho terminálu a zvýšenia jeho kapacity na 3,2 mil. ľudí ročne, by mala byť ukončená do jari 2008. Vyžiadať by si mala zhruba 260 mil. Sk a financovanie by malo zabezpečiť opäť letisko samotné. Do tohto termínu sa pritom plánuje vybudovanie dvoch nástupných tunelov, prepojenie verejných častí letiskových hál či ďalšiu modernizáciu verejných priestorov letiska. Bratislavské letisko pritom v tomto roku plánuje na investície celkovo vynaložiť zhruba 400 mil. Sk, z čoho 80 mil. Sk pôjde zo spomínaného schengenského fondu. Oproti minulému roku tak plánuje Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava investície vyššie o zhruba 100 mil. Sk.

Bratislavské letisko vybavilo v minulom roku viac ako 1,93 mil. cestujúcich, čo znamenalo 46-percentný medziročný nárast. Za uplynulé tri roky je pritom počet vybavených pasažierov až štvornásobne vyšší, keď v roku 2003 prešlo bránami letiska 480 tis. ľudí a vlani takmer 2 mil. cestujúcich. Podľa prognóz Letiska M. R. Štefánika - Airport Bratislava môže dosiahnuť počet cestujúcich v roku 2010 až 4,5 milióna a v roku 2020 by sa už počet vybavených pasažierov bratislavského letiska mohol pohybovať v rozpätí od 6 do 8 milióna ročne.

SkryťVypnúť reklamu

 

Aktualizované 14:20



SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 064
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 565
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 252
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 442
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 610
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 573
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 276
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Istanbulský starosta Ekrem Imamoglu.

Özel na sociálnej sieti napísal, že „23. apríl nemožno zakázať".


TASR
Americký minister zahraničných vecí Marco Rubio hovorí s novinármi pred odletom do Saudskej Arábie.

Rezort údajne ideologicky nesúhlasí s prezidentskou administratívou.


TASR 1

Dôvodom je zrejme aj holandská podpora Ukrajiny.


TASR
Pápež František počas posledného požehnávania vo Veľkonočnú nedeľu poobede.

Väčšina svetových lídrov mala do Vatikánu doraziť v sobotu a odísť v ten istý deň.


TASR 1
SkryťZatvoriť reklamu