Princ William, syn následníka britského trónu, vyvolal mdloby pri pokladnici hypermarketu Tesco vo Folkestone, keď si kúpil tričko zlacnené z dvoch na jednu libru. Celebrity, ktoré nosia drahé topánky s košeľami z výpredaja, stelesňujú spotrebiteľskú revolúciu rozpútanú strednou triedou pod heslom „Čo najlepšia kvalita za čo najnižšiu cenu“.
Na čele revolúcie stoja ženy, a to nielen vo víre vianočných výpredajov. Tvrdý oriešok predstavujú Poľky. Na rebríčku „nákupnej inteligencie“, zriadenej na objednávku operátora kreditných kariet Visa Europe, predstihli aj lovkyne zliav Britky a dokonca aj šetrné Nemky. Dokážu si ustrážiť výdavky, porovnávať ceny aj neľútostne meniť značky a výrobcov hneď, ako niekto ponúkne lepšie či rovnaké lacnejšie.
Herečky Sharon Stonová a Jane Seymourová sa handrkujú o cenu aj v luxusných butikoch, obchody s lacnou bielizňou sa chvália zákazníčkami ako Angelina Jolieová a Gwyneth Paltrowová. Mladé Američanky a Britky zbierajú cenovky s čo najnižšou sumou, aby sa mohli chváliť trofejami z nákupov. „Nákupy sa zmenili na lov v hľadaní pokladu. Ak nájde klient správny tovar za správnu cenu, život je zrazu nádherný. Či ide o mydlo za dva doláre, či nocľah v moteli za päťdesiatku,“ usudzuje Michael Silverstein z Boston Consulting Group. Jeho kniha o novom type zákazníka - majiteľa luxusného BMW nakupujúceho v lacnom Lidli - sa stala bestsellerom.
Klienti opísaní Silversteinom sa nepachtia len za lacnotou, ale aj veľmi subjektívnou „pridanou hodnotou“. Ideálnym príkladom môžu byť džínsy Pierre Cardin z výpredaja na Oxford Street za 140 zlotých, kým v Poľsku stoja 370, samozrejme, len za predpokladu, že sme do Londýna mali cestu. „Keď mám voľnú chvíľku, vyrážam na blšáky a do sekáčov,“ priznáva herečka z populárnych seriálov Joanna Brodziková, považovaná za vzor „lovkyne zliav“.
Marketingoví experti a sociológovia už dlho upozorňujú, že ženy sa rozhodujú skôr strategicky a sú aj menej ochotné pristúpiť na kompromis v pomere ceny a kvality. Lepších lovcov zo žien urobí aj väčšia trpezlivosť pri porovnávaní cien.
„Aj keď mi pri Citroene ponúkali veľkú zľavu, s kúpou som súhlasila až potom, čo som vyjednala zimné pneumatiky zadarmo. Ušetrila som skoro pätinu z pôvodnej ceny,“ chváli sa herečka Grazyna Wolsczczaková.
Možností získať atraktívny tovar lacnejšie je dnes bezpočet. Neoceniteľnú pomoc poskytuje internet. „V novembri sa na našu stránku pozrelo milión ľudí, pred rokom ich bolo 240 tisíc,“ hovorí Lukasz Zych, majiteľ jedného z najpopulárnejších serverov porovnávajúcich ceny tovaru.