BRATISLAVA 6. decembra (SITA) - Do konca tohto roka by sa z kapitoly Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) malo vyčleniť maximálne 171 mil. Sk pre Austrian Airlines (AUA) na splatenie záväzku SR vyplývajúceho zo zmluvy ohľadom Slovenských aerolínií, a.s. (SA). Urovnať by sa tak mali záväzky Slovenska voči rakúskemu prepravcovi. Vláda však na svojej stredajšej schôdzi rokovanie o tomto návrhu, ktorý predložil minister dopravy Ľubomír Vážny, prerušila. "Materiál som pripravil na dnešné rokovanie, ale nebol prejednaný na úrovni ministra financií. S ministrom Jánom Počiatkom sme sa zhodli, že si k tomu potrebujeme sadnúť a predložím to opäť na budúce rokovanie vlády," vysvetlil pre agentúru SITA minister.
Ako ďalej doplnil šéf odboru civilného letectva na rezorte dopravy Branislav Kvasnica, suma 171 mil. Sk predstavuje reálnu sumu, ktorú by rakúska letecká spoločnosť bola ochotná prijať ako urovnanie záväzkov slovenskej strany. Viaže sa pritom napríklad na finančné vysporiadanie či potenciálne straty. Podľa jeho slov by sa však reálne záväzky Slovenska dali vyčísliť až na zhruba 700 mil. Sk. "Celý systém je urobený tak, že okolo 15. decembra 2006 by slovenská strana mala rokovať s rakúskymi aerolinkami. Najprv však k tomu musí byť splnomocnený minister," komentoval Kvasnica.
Materiál, ktorým sa mala túto stredu zaoberať vláda, okrem splatenia maximálne 171 mil. Sk hovorí aj o navýšení základného imania Slovenských aerolínií o zhruba 75 mil. Sk, a to do konca júna budúceho roka. Majetková účasť štátu spolu s ostanými akcionármi by však mala ostať zachovaná v rozsahu minimálne 34 %.
Urovnanie záväzkov Slovenskej republiky sa viaže na zmluvu zo septembra 2004, ktorou sa AUA zaviazala zaplatiť do spoločnosti Slovenské aerolínie 200 mil. Sk za účelom vyrovnania jej dlhov a získania kontroly. "Všetky ďalšie záväzky nad túto hodnotu žiadala AUA uhradiť od pôvodných akcionárov a za týmto účelom bol vypracovaný dodatok k zmluve. Vtedajší minister bol uistený vedením SA, že ich záväzky túto sumu neprevyšujú a dodatok podpísal. Z následného auditu však vyplynulo, že strata SA prevyšuje pôvodný predpoklad o 171 mil. Sk, ktorý si teraz AUA nárokuje voči MDPT ako pohľadávku," vysvetľuje v materiáli ministerstvo.
V lete roku 2004 hrozil Slovenských aerolíniám krach pre absolútny nedostatok finančných zdrojov. Manažment prepravcu vtedy vyčíslil potrebu bezodkladného získania finančných prostriedkov na krytie urgentných prevádzkových nákladov a záväzkov vo výške 120 mil. Sk a ďalších 80 mil. Sk na úplnú ekonomickú stabilizáciu. Z tohto dôvodu sa podpísala zmluva medzi SA, AUA a rezortom dopravy. Slovenské aerolínie pritom hospodársky rok 2004 ukončili so stratou z prevádzkovej činnosti približne 400 mil. Sk a rok 2005 so stratou okolo 235 mil. Sk. "Predpoklad na rok 2006 je, že hospodársky výsledok z prevádzkovej činnosti bude nulový s odchýlkou približne 10 mil. Sk," uvádza MDPT v materiáli s tým, že SA majú potenciál rastu a v nasledujúcich obdobiach je schopná produkovať zisk.