Berlín 5. decembra (TASR) - Nemecký inštitút pre hospodársky výskum (DIW) požaduje v záujme ochrany životného prostredie zvýšenie cien leteniek. "Lietanie musí zdražieť, aby bola železničná doprava finančne atraktívnejšia," povedala expertka DIW Claudia Kemfertová. Podporuje aj plány spolkovej vlády, ako aj Európskej komisie (EK) na začlenenie leteckej dopravy do obchodu s emisiami CO2. "Európsky obchod s emisiami tu už pre elektrárne a energeticky náročný priemysel existuje," povedala Kemfertová, pričom namiesto európskej dane z lietania uprednostňuje práve rozšírenie tohto obchodu aj o aerolínie.
Podľa dnešného vydania nemeckého denníka Handelsblatt plány eurokomisára pre životné prostredie Stavrosa Dimasa predpokladajú, že od roku 2011 dostanú letecké spoločnosti na lety, ktoré štartujú a končia v Európskej únii (EÚ), limity na emisie CO2. Podobne ako pri priemysle, aj aerolínie budú mať určité emisné kvóty. Ak pre vysoké hodnoty emisií limity prekročia, budú nútené dokúpiť emisné kredity od tých spoločností, ktoré svoj limit nevyčerpali, čo zvýši cenu za let. Komisia tak odhaduje, že diaľkový let zdražie o približne 9 EUR, čo je v prepočte okolo 320 SKK.
Úrady EÚ sa pri objeme emisií zamerajú na roky 2004 až 2006. To môže v dôsledku razantného rastu leteckej dopravy znamenať, že veľa leteckých spoločností bude nútených získať dodatočné kredity na emisie CO2.
Vyjadrením DIW vznikajú šance na to, aby Nemecko počas svojho predsedníctva v EÚ tento návrh aj skutočne realizovalo. Emisie, ktoré lietadlá produkujú, síce tvoria iba 3 % z celkových emisií CO2, podľa prognóz sa však tento podiel do roku 2020 zdvojnásobí.
Informovala o tom tlačová agentúra DPA.