SME

EADS je aj napriek problémom v lepšej pozícii než na začiatku roka

Podľa generálneho riaditeľa EADS koncern bude mať na konci roka 2006 lepšiu pozíciu ako na jeho začiatku. A to aj napriek hektickému roku, ktorý poznačilo predovšetkým posunutie dodávok superjumba A380 a strata v konkurenčnom boji s Boeingom...

Mníchov 5. decembra (TASR) - Podľa generálneho riaditeľa EADS koncern bude mať na konci roka 2006 lepšiu pozíciu ako na jeho začiatku. A to aj napriek hektickému roku, ktorý poznačilo predovšetkým posunutie dodávok superjumba A380 a strata v konkurenčnom boji s Boeingom.

Tom Enders, ktorý je jedným z dvoch generálnych riaditeľov EADS, povedal pre Dow Jones Newswires, že aj napriek všetkým problémom integrácia EADS a jej dcérskej spoločnosti Airbus pokročila. Dodal, že EADS bude na konci tohto roka v lepšej pozícii než na jeho začiatku.
Podľa Endersa tiež nie je dôvod zrušiť vývoj nákladnej verzie superjumba A380, aj keď má Airbus na toto lietadlo zatiaľ iba jedného zákazníka. V najbližších 20 rokoch bude existovať dopyt po nákladných lietadlách tejto veľkosti, povedal Enders. Airbus v pondelok informoval, že spoločnosť International Lease Finance, ktorá je najväčšou leteckou lízingovou spoločnosťou na svete, zmenila svoju objednávku 5 nákladných lietadiel A380 za prepravné modely.
Začiatkom novembra zrušila objednávku 10 lietadiel A380-800F Airbus spoločnosť FedEx. Príčinou bolo meškanie objednávok. Namiesto Airbusov sa FedEx rozhodol kúpiť 15 nákladných Boeingov 777. Jediným zákazníkom pre nákladný model A380 tak zostal rival FedExu - spoločnosť UPC, ktorá si ich objednala 10.

Enders zopakoval, že Airbus v tomto roku dodá 430 lietadiel a v budúcom roku by počet dodaných lietadiel mal ďalej rásť. Airbus vlani získal rekordných 1 111 objednávok oproti 1 002 objednávkam Boeingu, ale jeho podiel na trhu z hľadiska hodnoty klesol na 45 % z 54 % v roku 2004. Príčinou bola strata schopnosti jeho lietadiel so širokým trupom konkurovať Boeingu 777 a novému modelu 787. Boeingy sú palivovo úspornejšie, čo sa v čase vysokých cien ropy stalo pádnym argumentom. Airbus v tomto roku získal 635 objednávok oproti 823 Boeingu. Podľa katalógových cien týchto objednávok by mal podiel Airbusu v tomto roku klesnúť na 37 %.

Koncern EADS sa v piatok rozhodol pokračovať v projekte lietadla A350 XWB. Tento model s dlhým doletom sa má stať konkurentom Boeingov 787 a 777. Rozhodnutie naznačuje zmenu stratégie Airbusu, ktorý v minulosti podceňoval segment trhu lietadiel so strednou kapacitou a sústreďoval sa na projekt svojho superjumba A380 s kapacitou 555 sedadiel. Tento segment pokrýva asi 40 % svetového trhu dopravných lietadiel s kapacitou nad 100 miest a je považovaný za nesmierne lukratívny. Prvé lietadlo A350 XWB by malo vstúpiť do bežnej letovej prevádzky v roku 2013, čo je o 5 rokov neskôr ako konkurenčný model Boeing 787.
Program A350 XWB tiež závisí na úspechu úsporného programu, ku ktorému musel Airbus pristúpiť po posunutí dodávok A380 o 2 roky. Podľa analýz by EADS toto meškanie malo v priebehu 4 rokov znížiť prognózovaný prevádzkový zisk o 4,8 miliardy EUR, čo je v prepočte 170,6 miliardy SKK. Problémy s konštrukciou A380 tiež prinútili Airbus premýšľať o tom, že nové modely bude montovať na jednom mieste a nebude ich výrobu rozdeľovať do viacerých podnikov v niekoľkých krajinách.
Informovali o tom agentúry Reuters a AP.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  5. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  6. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 061
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 473
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 323
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 450
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 624
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 469
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 434
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 875
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Istanbulský starosta Ekrem Imamoglu.

Özel na sociálnej sieti napísal, že „23. apríl nemožno zakázať".


TASR
Americký minister zahraničných vecí Marco Rubio hovorí s novinármi pred odletom do Saudskej Arábie.

Rezort údajne ideologicky nesúhlasí s prezidentskou administratívou.


TASR 1

Dôvodom je zrejme aj holandská podpora Ukrajiny.


TASR
Pápež František počas posledného požehnávania vo Veľkonočnú nedeľu poobede.

Väčšina svetových lídrov mala do Vatikánu doraziť v sobotu a odísť v ten istý deň.


TASR 1

Sportnet

zľava Miloš Bubela (Nitra) a Mislav Rosandič (Košice)

Košice vykročili za víťazstvom gólom už v tretej minúte.


TASR
Radosť hokejistov Brna

Kometu potiahol štyrmi gólmi fínsky útočník.


a 1 ďalší
FC Barcelona - RCD Mallorca: ONLINE prenos zo zápasu 33. kola La Ligy.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo zápasu 33. kola La Ligy: FC Barcelona - RCD Mallorca.


Róbert Boženík

Sporným bodom ostáva mena prestupovej čiastky.


SkryťZatvoriť reklamu