Mníchov 5. decembra (TASR) - Podľa generálneho riaditeľa EADS koncern bude mať na konci roka 2006 lepšiu pozíciu ako na jeho začiatku. A to aj napriek hektickému roku, ktorý poznačilo predovšetkým posunutie dodávok superjumba A380 a strata v konkurenčnom boji s Boeingom.
Tom Enders, ktorý je jedným z dvoch generálnych riaditeľov EADS, povedal pre Dow Jones Newswires, že aj napriek všetkým problémom integrácia EADS a jej dcérskej spoločnosti Airbus pokročila. Dodal, že EADS bude na konci tohto roka v lepšej pozícii než na jeho začiatku.
Podľa Endersa tiež nie je dôvod zrušiť vývoj nákladnej verzie superjumba A380, aj keď má Airbus na toto lietadlo zatiaľ iba jedného zákazníka. V najbližších 20 rokoch bude existovať dopyt po nákladných lietadlách tejto veľkosti, povedal Enders. Airbus v pondelok informoval, že spoločnosť International Lease Finance, ktorá je najväčšou leteckou lízingovou spoločnosťou na svete, zmenila svoju objednávku 5 nákladných lietadiel A380 za prepravné modely.
Začiatkom novembra zrušila objednávku 10 lietadiel A380-800F Airbus spoločnosť FedEx. Príčinou bolo meškanie objednávok. Namiesto Airbusov sa FedEx rozhodol kúpiť 15 nákladných Boeingov 777. Jediným zákazníkom pre nákladný model A380 tak zostal rival FedExu - spoločnosť UPC, ktorá si ich objednala 10.
Enders zopakoval, že Airbus v tomto roku dodá 430 lietadiel a v budúcom roku by počet dodaných lietadiel mal ďalej rásť. Airbus vlani získal rekordných 1 111 objednávok oproti 1 002 objednávkam Boeingu, ale jeho podiel na trhu z hľadiska hodnoty klesol na 45 % z 54 % v roku 2004. Príčinou bola strata schopnosti jeho lietadiel so širokým trupom konkurovať Boeingu 777 a novému modelu 787. Boeingy sú palivovo úspornejšie, čo sa v čase vysokých cien ropy stalo pádnym argumentom. Airbus v tomto roku získal 635 objednávok oproti 823 Boeingu. Podľa katalógových cien týchto objednávok by mal podiel Airbusu v tomto roku klesnúť na 37 %.
Koncern EADS sa v piatok rozhodol pokračovať v projekte lietadla A350 XWB. Tento model s dlhým doletom sa má stať konkurentom Boeingov 787 a 777. Rozhodnutie naznačuje zmenu stratégie Airbusu, ktorý v minulosti podceňoval segment trhu lietadiel so strednou kapacitou a sústreďoval sa na projekt svojho superjumba A380 s kapacitou 555 sedadiel. Tento segment pokrýva asi 40 % svetového trhu dopravných lietadiel s kapacitou nad 100 miest a je považovaný za nesmierne lukratívny. Prvé lietadlo A350 XWB by malo vstúpiť do bežnej letovej prevádzky v roku 2013, čo je o 5 rokov neskôr ako konkurenčný model Boeing 787.
Program A350 XWB tiež závisí na úspechu úsporného programu, ku ktorému musel Airbus pristúpiť po posunutí dodávok A380 o 2 roky. Podľa analýz by EADS toto meškanie malo v priebehu 4 rokov znížiť prognózovaný prevádzkový zisk o 4,8 miliardy EUR, čo je v prepočte 170,6 miliardy SKK. Problémy s konštrukciou A380 tiež prinútili Airbus premýšľať o tom, že nové modely bude montovať na jednom mieste a nebude ich výrobu rozdeľovať do viacerých podnikov v niekoľkých krajinách.
Informovali o tom agentúry Reuters a AP.