Celebrity kraľujú. Aj tak by sa dalo nazvať správanie televízií v oblasti reality šou. Už druhý rok tieto relácie patria do štandardnej výbavy všetkých televízií na Slovensku, tento rok sa však už nepozeráme na pekné dievčatá, „zlých“ chlapcov či suseda od vedľa. Boj o postup do ďalšieho týždňa teraz zvádzajú známe tváre.
„V roku 2004 prišli peoplemetre, teda nástroj, ktorým sa dá presnejšie identifikovať divák a cielenejšie predať inzerentom. Trh sa profesionalizuje, možno to pomenovať zrýchlenou evolúciou,“ hovorí mediálny analytik Radoslav Augustín.
S celebritami vo veľkých šou, čo je prípad Hviezd na ľade a Let's dance, sme momentálne dorazili cez kontajnerové reality šou tam, kde sa nachádzajú svetové televízie. Tie takisto usúdili, že divák si radšej pozrie potiacu sa celebritu ako psychicky zdeptaného človeka v „dome“.
„Let's dance je najsledovanejšou zábavnou reláciou roka 2006 na slovenskom trhu,“ tvrdí hovorkyňa TV Markíza Ivana Semjanová. Big Brother nedosahoval takéto výsledky, no vysielal sa v čase, keď rovnaké formáty vysielali aj konkurenčné televízie.
„Televízie obetovali istú časť divákov, ktorí nie sú ochotní sledovať mainstreamovú ponuku na všetkých veľkých staniciach. Dvojka STV si svoju úlohu alternatívy plní primerane svojim finančným možnostiam. Diváci, ktorí od televízie odišli, zväčša vyhľadávali filmy. Alebo televíziu vymenili za iné aktivty,“ hovorí Radoslav Augustín.
Čo sa týka televízie, nie je vo finančnom a organizačnom zákulisí rozdiel takmer žiadny. „Oba typy programov si vyžadujú veľké investície. Do celkovej ceny musíte zarátať cenu za licenciu, keď ide o zahraničný formát, v prípade kontajnerových reality šou výstavbu a vybavenie kontajnera a zabezpečenie „prežitia“ účinkujúcich i štábu – strava, voda, kúrenie, servis rôzneho druhu, honoráre.
V prípade súťaží, v ktorých účinkujú celebrity, sú financie vynakladané predovšetkým na zabezpečenie honorárov a exkluzivity formátu – celebrity účinkujú v prostredí a v podmienkach, ktoré im zabezpečujú komfort a sú výpravné. Kostýmy, scéna, a tak ďalej,“ vysvetľuje Semjanová a dopĺňa: „Finančné prostriedky vynaložené na promo sa neodvíjajú od toho, aký formát promujete, ale ako veľmi ho promujete. Keď vysielate high–lightový projekt, chcete ho predsa promovať veľmi silno.“
Mediálna podpora projektov bola a je intenzívna. Tak ako sa z titulných strán prednedávnom valili transvestitné problémy Erika, či kolabujúca psychika ľudí zavretých tri mesiace v jednom priestore, teraz zafungoval vzťah moderátorky Let's Dance s jedným z účastníkov Tomášom Bezdedom.
Hviezdy na ľade zasa operujú s nepotvrdeným románikom športovkyne Zory Czoborovej a jej krasokorčuliarskeho partnera Vladimíra Futása.
„Celebrity majú skúsenosť s médiami, vedia ako sa môžu medializovať a kam až nechcú zájsť. V tomto zmysle je spolupráca s nimi naozaj sofistikovaná. Ak pracujete s ľuďmi, ktorí takúto skúsenosť nemajú, ľahšie z nich „dolujete“ témy, sú ochotní o sebe veľa povedať. Na druhej strane omnoho ťažšie zvládajú publikovanie negatívnych informácií, čo môže mať negatívny dosah aj na ich prezentáciu na obrazovke,“ dodáva Semjanová.
Cyklické opakovanie je príznačné pre historický vývoj. Aplikujúc to na reality šou, môžeme použiť príklad TV JOJ, ktorá od januára spúšťa nový projekt s názvom Hľadá sa supermodelka. Milé tváričky a dlhé nohy sa opäť raz stanú ukazovateľom úspechu na televíznej obrazovke.
Autor: mit