Londýn 22. novembra (TASR) - Európsky výrobca lietadiel Airbus očakáva v nasledujúcich desaťročiach enormný rast v medzinárodnej leteckej doprave. Do roku 2025 má tak potreba nových veľkokapacitných lietadiel pre nákladnú aj osobnú leteckú prepravu vzrásť približne na 22 700 kusov, čo predstavuje hodnotu asi 2,6 bilióna USD, v prepočte 72,1 bilióna SKK. Vyplýva to zo štúdie koncernu Airbus, ktorú 22. novembra zverejnil v Londýne.
Airbus sa v kríze ocitol kvôli omeškaniu dodávok nového superjumba A380, v súčasnosti však zažíva oživenie pri objednávkach menších typov lietadiel. Na menšie lietadlá sa zamerali aj ruské aerolínie Aeroflot, ich objednávka znie na viac ako 45 lietadiel typu A320.
"Lietadlá by sme mali kúpiť do konca roka 2010," konkretizoval šéf Aeroflotu Valery Okulov. Už začiatkom tohto týždňa Airbus oznámil, že kvôli vyššiemu dopytu postupne v nasledujúcich mesiacoch zvýši výrobu A320.
Za trhy s najväčším rastom leteckej dopravy v nasledujúcich desaťročiach Airbus považuje región Ázie a Blízkeho východu. Na základe toho bude do roku 2025 len samotná Čína potrebovať takmer 3 000 nových veľkokapacitných lietadiel, India viac ako 900. Veľký dopyt výrobca predpovedá aj v USA, kde bude v rovnakom období potrebných viac ako 6 600 nových lietadiel.
"V nasledujúcich 20 rokoch sa počet lietadiel v osobnej leteckej doprave viac ako zdvojnásobí," povedal manažér spoločnosti Airbus John Leahy pri predstavení štúdie. V medzinárodnej leteckej preprave "pôsobí" v súčasnosti asi 12 600 lietadiel. Podľa štúdie spoločnosti sa tento počet do roku 2025 zvýši na 27 300 strojov. Medzi nimi bude ešte takmer 4 700 lietadiel, ktoré sú v prevádzke ešte dnes.
Ku kríze firmy súvisiacej s meškajúcim A380 ako aj s rozhodnutím o projekte nového diaľkového lietadla A350 sa Leahy nechcel detailne vyjadriť. Vyslovil však presvedčenie, že zrušenie objednávky na 10 lietadiel A380 v nákladnej verzii zo strany amerického logistického koncernu Fedex nevyvolá žiadne ďalšie stornovanie objednávok. Celkovo Airbus podľa vlastných údajov eviduje v tomto roku 619 kontraktov na dodávky svojich lietadiel, zatiaľ čo americký konkurent Boeing ich zaznamenal 829, čím tak európskeho výrobcu prvýkrát po dlhšom čase predbehol. Informovala o tom nemecká agentúra DPA.