Washington 17. novembra (TASR) - Už len pohľad na peniaze môže zmeniť správanie ľudí. K tomuto zisteniu dospela štúdia profesorky marketingu Kathleen Vohsovej z Minnesotskej univerzity.
Vohsovej tím vykonal deväť pokusov pri ktorých skúmané osoby riešili rôzne úlohy. Časť z nich bola vystavená peniazom, časť nie, pričom obe skupiny konali rôzne. V novom vydaní o tom informuje časopis Science.
"Len samotná prítomnosť peňazí mení ľudí. Tento účinok môže byť negatívny aj pozitívny. Vystavenie peniazom, alebo predstave peňazí, zvyšuje pocit, že človek si vystačí sám," čo môže obmedziť sociálne správanie ľudí, povedala Vohsová.
Ako príklad uviedla prípad študenta, ktorý nemá veľa peňazí a potrebuje sa presťahovať do nového bytu. Študent dá dohromady skupinu priateľov a pri sťahovaní si zažartujú. Keď sa však dobre zamestná, na presun si najme sťahovaciu službu. To je zrejme efektívnejšie, ale dotyčný príde o niekoľko zážitkov s priateľmi.
Vohsová predpokladá, že v ranej etape evolúcie ľudí zrejme každý potreboval niekoho, aby mu pomohol pri dosahovaní rôznych cieľov. Neskôr sa však vyvinuli výmenné systémy a peniaze, ktoré ľuďom umožnili dosahovať svoje ciele bez pomoci iných. Takže s postupom času, ľudia s peniazmi iných tak veľmi nepotrebovali.
Pri jednej z úloh študenti zo skupiny slov vytvoriť vetu. Jednej skupine pripravili vetu "vysoký plat", druhej "vonku je zima". Následne mali vykonať manuálnu úlohu s tým, že môžu požiadať o pomoc. Študenti, ktorí zložili vetu o peniazoch na úlohe pracovali v priemere 5,2 minúty pred tým, ako požiadali o pomoc.
Skupinu študentov, ktorí zložili finančnej neutrálnu vetu, pred plnením manuálnej úlohy rozdelili na dve časti. Tí, čo pracovali v blízkosti peňazí z hry Monopoly, o pomoc požiadali po 5,1 minúty. Ale študenti bez žiadnych finančných podnetov iných o pomoc požiadali po troch minútach.
Pri inom teste študentom nechali vyplniť dotazník, v ktorom si volili medzi skupinovými alebo individuálnymi aktivitami. Niektorých študentov posadili k plagátom s peniazmi, iní videli plagát kvetov, iní obrázok mora. Tí, ktorí mali výhľad na peniaze, volili viac individuálne aktivity ako tí, čo mali pred sebou neutrálne plagáty.
Na internete: www.science.org