PRAHA 3. novembra (SITA) - Komunikácia úradov v Českej republike s občanmi funguje zle. Potvrdil to telefonický prieskum spoločnosti Westminster, v ktorom testovali kvalitu komunikácie 13 magistrátov krajských miest s občanmi. Pätina českých úradníkov nebola v pracovnej dobe na pracovisku, na 69 % otázok odpovedali úradníci kvalitne a fundovane, 31 % otázok zostalo nezodpovedaných. Informoval o tom riaditeľ spoločnosti Tomáš Studeník.
Prieskumníci počas pracovných dní postupne oslovili 13 krajských samospráv. Úradníkom kládli 14 otázok z rôznych odborov úradu. Zaujímal ich aj priebeh komunikácie s úradníkmi. Podľa spoločnosti Westminster 46 % rozhovorov bolo pozitívnych. Úradník sa predstavil, bol ochotný pomôcť, na otázky odpovedal, prípadne pozval telefonujúceho na schôdzku, kde by jeho problémy vyriešili. V 35 % rozhovorov bola komunikácia s úradníkmi vyhodnotená ako negatívna. Úradník sa občanovi nepredstavil, bol neochotný. Zhruba pätina rozhovorov bola hodnotená neutrálne. V takých prípadoch úradníci odpovedali mechanicky, bez ďalšieho záujmu.
Najlepšie hodnotené úrady v prieskume sú magistráty mesta Zlín, Českých Budějovíc a Plzne. Na poslednom, 13. mieste, skončil brnenský magistrát, medzi mestami s najhoršími výsledkami je aj mesto Liberec, Praha skončila na 6. až 11. mieste spolu s Jihlavou, Olomoucom, Ostravou a Ústí nad Labem.
Studeník si myslí, že české úrady majú v porovnaní s ostatnými štátmi Európskej únie veľké rezervy v ústretovom prístupe k občanom a v poskytovaní presných informácií. "Táto sonda do fungovania štátnych úradov nám jednoznačne ukázala veľké nedostatky v oblasti komunikácie s občanmi,“ podotkol Studeník. Sociologička Helena Vostradovská vidí priestor na zlepšenie komunikácie s občanmi najmä v skvalitnení internej komunikácie úradov. „Úrady by mali preškoliť pracovníkov ústrední, na aký odbor-oddelenie na úrade sa majú obracať, priestor je aj v preškolení komunikačných schopností úradníkov a vo vytvorení systému komunikácie,“ nazdáva sa Vostradovská.
Poslaním spoločnosti Westminster je pomáhať štátu lepšie slúžiť občanom napríklad zlepšovaním komunikácie medzi ľuďmi a zástupcami štátu na rôznych úrovniach. Spoločnosť realizuje v českej republike aj celoeurópsky prieskum European Monitor of Government Communications mapujúci komunikáciu úradov s občanmi.