Počas minuloročného Halloweenu, anglosaského sviatku strašidiel pripadajúceho na 31. októbra, sa deväťročná Rosi v baletnej sukienke, prezlečená za čmeliaka, pripojila k víreniu miliónov amerických detí.
Tento rok, pretože už má svoj vek, bude mať táto fenka anglického buldoga len tričko, aby ladila so svojím „oteckom“ Justinom Ruddom.
„Tradične chodí prezlečená za balerínu a nosí baletnú sukienku a perly,“ hovorí 37-ročný Rudd, žije v kalifornskom Long Beach a vozí Rosie vo vozíku pripevnenom za jeho bicykel.
Rudd, ktorý podľa svojich slov obvykle vydá za halloweensky kostým pre Rosie približne 50 dolárov (asi 1500 korún), je jedným z rastúceho počtu „pet parents“ - rodičov zvieracích miláčikov - ochotných siahnuť hlboko do vrecka a nakúpiť svojim chlpatým drahúšikom nápadité halloweenske kostýmy a chutné sviatočné maškrty.
Očakáva sa, že americkí spotrebitelia vynaložia tento rok na nákupy súvisiace s Halloweenom 4,96 miliardy dolárov (112 miliárd korún), vlani za ne utratili 3,96 miliardy. Pretože stále väčšia časť týchto peňazí sa dáva za nákupy pre domácich miláčikov, spotrebitelia dúfajú, že od budúceho roka sa halloweenske výdavky na zvieracích miláčikov stanú samostatnou kategóriou.
„To všetko je v súlade s poľudšťovaním domácich miláčikov,“ myslí si hovorkyňa firmy PetSmart Inc. Michelle Friedmanová. „Spia v posteliach so svojimi „rodičmi“ a sprevádzajú ich pri pochôdzkach po meste. Sú jednoducho ako malé deti. Zúčastňujú sa aj na oslavách sviatkov.“
Podľa prieskumu American Pet Products Manufacturer Association sa očakáva, že vyše 3,5 milióna Američanov kúpi tento rok svojim zvieratkám nejaký halloweensky produkt - od dýň plnených šantou mačacou, rastlinou známou priaznivými účinkami na mačky, až po jedlé blahoželania k Halloweenu zo surovej kože.
Phoenixská firma PetSmart, najväčší americký maloobchod s artiklom pre domácich miláčikov, uviedla tento rok na trh 12 kostýmov pre psov vrátane Supermana či Dartha Vadera z Hviezdnych vojen. Spoločnosť ponúka aj šesť druhov „mačacích klobúkov“ milovníkom mačiek, ktorí by radi uviedli tieto často temperamentné zvieratá do sviatočnej halloweenskej nálady.
Aj konkurenčná firma Petco Animal Supplies Inc. vyrukovala s kostýmami pre zvieratká. Preoblečenia za dyňu alebo piráta pre psov patria medzi dva najpredávanejšie artikle.
„Kostýmy pre zvieracích miláčikov sú z roka na rok populárnejšie,“ hovorí Shari Maxwellová, spolumajiteľka internetového obchodu Annies Costumes. Ten ponúka vyše stovku kostýmov pre zvieratá, takže mačky a psy si môžu vybrať, či byť superhrdinom, hasičom, nevestou, či dokonca francúzskou komornou.
Vlani firma predala vyše 8000 kostýmov pre domácich miláčikov, tento rok očakáva, že ich predá najmenej 11tisíc. Najpopulárnejšie bude asi preoblečenie za piráta, a to pre úspech hollywoodskeho trháka Piráti z Karibiku: Truhlica mŕtveho muža.