New York 27. októbra (TASR) - V polovici krajín sveta neexistuje ponuka pre starostlivosť o deti vo veku do troch rokov. Napriek zlepšeniam, v roku 2004 ešte 77 miliónov detí v príslušnom veku nenavštevovalo školu. Konštatuje to spoločná správa Detského fondu OSN (UNICEF) a Organizácie OSN pre výchovu, vedu a kultúru (UNESCO), ktorú vo štvrtok zverejnili v New Yorku.
"Umožniť deťom čo najlepší štart do života je prvý krok, ako im zabezpečiť budúcnosť," povedala Ann M. Venemanová z UNICEF. Poukázala na skutočnosť, že každý rok viac ako desať miliónov detí vo veku do päť rokov zomiera na choroby, ktorým sa dá predísť. "Zlepšenie životných podmienok v najmladšom veku musí byť v centre boja proti chudobe," dodal generálny riaditeľ UNESCO Koičiro Macuura.
Kým v priemyselných štátoch je predškolská výchova v materských škôlkach alebo podobných zariadeniach takmer samozrejmá, už aj tak znevýhodnené deti v rozvojových krajinách sa musia často zaobísť bez nej. Pozitívne výnimky podľa štúdie tvoria krajiny Latinskej Ameriky a Karibiku. Tie dosahujú kvótu predškolskej starostlivosti 62 percent, pričom v Ázii a pacifickej oblasti je to len asi 30 percent. V arabských štátoch je to 16, v niektorých častiach Afriky len 12 percent.
Primerane nízke sú v mnohých krajinách výdavky na vzdelávacie programy pre malé deti: 65 zo 79 krajín, odkiaľ sú dostupné údaje, dávali do tejto oblasti menej ako desať percent svojich celkových výdavkov na vzdelávanie. Vo viac ako polovici krajín to bolo menej ako päť percent.
Rozvoj vzdelávania malých detí je prvým zo šiestich cieľov svetového projektu "Vzdelanie pre všetkých", ktorý má byť splnený do roku 2015. V niektorých oblastiach zaznamenala UNESCO pokrok - napríklad počet detí, ktoré nenavštevujú školu, sa medzi rokmi 1999 a 2004 znížil o 21 miliónov na 77 miliónov. Najhoršia zostáva situácia v Nigérii, Pakistane, Indii a Etiópii.
Rovnoprávnosť pri vzdelávaní chlapcov a dievčat sa medzičasom podarilo dosiahnuť v dvoch tretinách skúmaných krajín. Nedostatočná však zostáva miera ukončenej školskej dochádzky. Napríklad v mnohých afrických krajinách menej ako dve tretiny školákov ukončia poslednú triedu. V celosvetovom meradle nevie čítať ani písať každý piaty dospelý.