Helsinki 21. októbra (TASR) - Štrajk pilotov, stevardov a letušiek fínskej národnej leteckej spoločnosti Finnair, ktorý výrazným spôsobom ovplyvnil v uplynulých dvoch dňoch plynulosť leteckej dopravy nielen na vnútroštátnych, ale aj medzinárodných linkách, sa skončil v piatok večer.
Predchádzalo tomu dosiahnutie dohody medzi vedením spoločnosti a odborármi, ktorej detaily nezverejnili.
Úplná normalizácia leteckej dopravy však potrvá najmenej jeden deň. Počas protestnej akcie si si tisícky Fínov i cudzincov museli hľadať náhradnú formu prepravy, keďže premával iba zlomok riadnych liniek, aj tie nie podľa riadneho cestovného poriadku. Finnair v uplynulých dvoch dňoch úplne rezignoval na vypravenie strojov na dlhé trate, napríklad do Ázie, či Ameriky.
Fínsky premiér Matti Vanhanen ešte v stredu vyzval predstaviteľov Finnair i odborov, aby sa vyhli štrajku. Varoval, že akcia by mohla spôsobiť extrémne škody približne 1300 účastníkom piatkového neformálneho summitu Európskej únie i novinárom, ktorí budú smerovať do mesta Lahti vzdialeného asi 100 kilometrov severne od Helsínk. Hovorca leteckej spoločnosti Usko Määttä síce ubezpečil, že Finnair sa bude snažiť minimalizovať dopad štrajku na európsky summit. Protest však s určitosťou znamenal pre krajinu značnú stratu prestíže.
Odbory vyzvali na štrajk v utorok na protest proti tomu, že národný letecký prepravca plánuje najímať personál prostredníctvom svojej estónskej dcérskej spoločnosti Aero, aby ušetril náklady. Vo Fínsku by ho to vyšlo o 30 percent drahšie.
Finnair, ktorý štrajk považuje za nezákonný, odhaduje denné straty na asi 2,5 milióna eur, teda vyše 90 miliónov Sk.
Finnair lieta so svojou flotilou 60 strojov do 50 destinácií celého sveta, vrátane 24 európskych. Vlani rozšíril destinácie najmä v Ázii a informoval, že má záujem nakúpiť 12 strojov Airbus A380 za viac ako jednu miliardu eur, čo je asi 40 miliárd Sk. Nové stroje by podľa očakávaní mali začať lietať v rokoch 2007-2011.
6 20 le žab