Brusel 12. októbra (TASR) - Európska komisia dnes opäť aktualizovala zoznam zakázaných leteckých spoločností v Európskej únii. Zostavila ho tento rok v marci a po prvý raz doplnila v júni. Komisia vypočula všetkých leteckých dopravcov a vnútroštátne orgány pre civilné letectvo, ktorých sa môže nový zoznam týkať alebo ktorí o to požiadali. Do zoznamu sa po návrhu komisie zaraďujú dve letecké spoločnosti - DAS Air Cargo z Kene a Dairo Air Services z Ugandy, pre ktoré odteraz platí úplný zákaz vykonávania leteckej dopravy vzhľadom na závažné nedostatky v oblasti bezpečnosti.
Tzv. čierny zoznam sa rozširuje aj o všetkých 27 leteckých spoločností, ktoré sú povolené na území Kirgizska. Dôvodom úplného zákazu pre územie EÚ je neschopnosť vnútroštátnych kontrolných orgánov zaistiť účinnú kontrolu. Úplný zákaz sa vzťahuje tiež na afganskú spoločnosť Ariana Afghan Airlines po tom, ako predala jediné lietadlo zaregistrované vo Francúzsku, s ktorým mohla lietať v Európe. Napriek tomu, že sa od zákazu prevádzkovania v marci 2006 v thajskej spoločnosti Phuket Air zaznamenali pokroky, EK rozhodla, že rovnako ako v prípade spoločnosti Air Koryo z Kórejskej ľudovodemokratickej republiky by bolo predčasné stiahnuť ich zo zoznamu. Vyradilo sa z neho však 19 dopravcov z Konžskej demokratickej republiky, 21 z Libérie, 18 zo Sierry Leone a desať zo Svazijska, pretože títo dopravcovia museli ukončiť svoju činnosť po tom, ako prišli o osvedčenie. Do zoznamu sa naopak pridalo osem novozaložených spoločností z KDR. Okrem okamžitých zmien urobených v zozname preskúmala EK a experti pre leteckú bezpečnosť z členských krajín únie aj ďalších šesť jednotlivých prípadov.
Prehodnotila sa bezpečnostná situácia spoločností Pulkovo Aviation schválenej v Rusku, Pakistan International Airways z Pakistanu, Johnsons Air z Ghany a po prvý raz aj leteckej spoločnosti z krajín EÚ Ajet (bývalá Helios Airways) schválenej na Cypre.
Vzhľadom na platné kritériá leteckej bezpečnosti EK nepovažovala za nutné vydať okamžitý zákaz ani v jednom z týchto prípadov, nariadila však monitorovať vykonávania nápravných opatrení oznámených prevádzkovateľmi a ich kontrolnými orgánmi. Brusel môže situáciu v nadchádzajúcich týždňoch prehodnotiť.
"Okrem zmien, ktoré sme urobili v čiernom zozname, plánujeme zintenzívniť aj monitorovanie určitého počtu dopravcov, ktorí často prevádzkujú osobnú leteckú dopravu v Európe," uviedol komisár pre dopravu Jacques Barrot. (spravodajkyňa TASR Monika Poláková) dem