PARÍŽ 10. októbra (SITA, Reuters) - Európsky výrobca lietadiel Airbus stratil v priebehu troch mesiacov už druhého generálneho riaditeľa. Generálny riaditeľ Christian Streiff v pondelok oznámil, že rezignuje na svoju funkciu s okamžitou platnosťou a nahradí ho Louis Gallois, ktorý si ponechá aj svoju súčasnú funkciu jedného z dvoch generálnych riaditeľov Európskej leteckej obrannej a vesmírnej spoločnosti (EADS). Rezignácia Christiana Streiffa, ktorého mandát začal presne pred 100 dňami, vyvolala vo francúzsko-nemeckej spoločnosti rozruch. Do svojej funkcie nastúpil so zámerom vyriešiť problémy s neustále odkladanými dodávkami nového veľkokapacitného dopravného lietadla A380.
"Dúfam, že moja rezignácia vyvolá užitočný šok, ktorý prinúti zamyslieť sa nad tým, ako je Airbus riadený", povedal Streiff pre francúzske noviny Le Figaro. Zdroj z odvetvia, ktorý pozorne sleduje EADS, uviedol, že po tom, ako Streiff odhalil hlboké trhliny v pracovných metódach Airbusu a naplánoval rozsiahle prepúšťanie bez adekvátneho politického krytia, sa stala jeho pozícia neúnosná. Streiff stratil popularitu v Nemecku aj označením hamburgského závodu za najslabší článok vo výrobe A380, ktorý je zodpovedný za dvojročné oneskorenie v dodávkach. Streiff oznámil minulý týždeň, že Airbus potrebuje plán, ktorý radikálne zníži náklady a usmerní produkciu tak, aby spoločnosť ušetrila 2 mld. eur ročne. Úspora je potrebná kvôli vnútropodnikovej neefektívnosti a pre nízky kurz dolára, ktorý zvýhodňuje dopyt po lietadlách konkurenčného Boeingu.
Copyright © SITA 2006
Paríž 10. októbra (TASR) - Nový šéf Airbusu Louis Gallois 10. októbra vo svojom prvom verejnom vystúpení po pondelkovom vymenovaní do funkcie povedal, že barokovú štruktúru firmy bude treba zjednodušiť. Opatrenia sa budú realizovať niekoľko nasledujúcich mesiacov a zjednodušovanie štruktúry Airbusu bude spojené s "bolestnou" stratou pracovných miest.
Gallois bude zrejme redukovať počet administratívnych pracovníkov a manažérov, lebo riadiace štruktúry Airbusu sú mohutné a ťažkopádne. Prepúšťanie pracovníkov výroby prakticky neprichádza do úvahy. Treba im len vytvoriť vhodné podmienky na to, aby mohli robiť svoju robotu a dodávať lietadlá zákazníkom.
Gallois v rozhovore pre rozhlasovú stanicu Europe 1 povedal, že Airbus 380 (A380), ktorého dodávky odberateľom sa oneskorujú už o dva roky, zostáva aj napriek tomu veľkým dopravným prostriedkom. Uviedol, že oneskorenie súvisí s neschopnosťou okáblovania kabíny. Činnosť sa vykonáva vo francúzskom Saint-Nazaire a v nemeckom Hamburgu. "To však nie je francúzsko-nemecký problém, ale to je problém Airbusu," povedal.
Nový šéf Airbusu očakáva, že vedenie materskej organizácie EADS schváli vývoj stredne veľkého civilného dopravného lietadlá A350. Rozhodnutie by sa malo prijať v nasledujúcich týždňoch. Gallois až potom začne meniť štruktúru Airbusu.
Informoval o tom Reuters.
Copyright © TASR 2006