Praha/Plzeň 6. októbra (TASR) S veľkou slávou dnes v Česku otvorili posledný úsek 151 kilometrov dlhej diaľnice D5 okolo Plzne, ktorý spolu s dokončeným úsekom diaľnice A6 v Nemecku skráti cestu medzi Prahou a bavorským Mníchovom na tri hodiny. Zároveň ide o prvé diaľničné spojenie medzi východnou a západnou časťou Európy.
O diaľnici z Prahy do Nemecka sa uvažovalo už v 30. rokoch minulého storočia. Diaľnicu D5 z Prahy do Plzne začali stavať už v roku 1977.
Do Plzne sa začalo po diaľnici jazdiť až v roku 1995 a o dva roky neskôr začala fungovať časť diaľnice z Plzne na hraničný priechod Rozvadov. Obchvat okolo Plzne nabral niekoľkoročné meškanie kvôli obštrukciám zo strany ekológov, ktorí blokovali vydanie stavebného povolenia. Preto kompletný obchvat Plzne cestári odovzdali až dnes. Jeho súčasťou je aj diaľničný most a prvý český diaľničný tunel pod kopcom Valík.
Tunel, ktorý vybudovali za dva a pol roka, meria 390 metrov a má dve rúry, v ktorých sú dva jazdné pruhy a jeden odstavný. Maximálna povolená rýchlosť je 80 km/h, ale po polročnej skúšobnej prevádzke bude zvýšená až na 100 km/h.
Diaľničný tunel pod kopcom Valík je vybavený najmodernejším zabezpečovacím a komunikačným zariadením. Dispečer vo velíne bude alarmom automaticky upozornený na každé auto, ktoré v tuneli výrazne spomalí či dokonca zastaví a môže následne zastaviť vjazd ďalších vozidiel. Dispečer bude môcť komunikovať s vodičom auta aj pomocou reproduktorov.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) ed