Paríž 1. októbra (TASR)- Dozorná rada európskeho leteckého a vesmírneho koncernu EADS sa bude v pondelok alebo utorok ďalej zaoberať problémami veľkopriestorového lietadla Airbus A380. Okrem iného ide o to, aby sa preverili finančné dôsledky "veľkej krízy" okolo nového Airbusu a vplyv na konkurencieschopnosť, informoval parížsky denník Le Figaro v sobotňajšom vydaní.
Vedenie koncernu sa týmito otázkami zaoberalo v piatok a oznámilo, že o situácii v dcérskej spoločnosti Airbus sa bude "v blízkej budúcnosti" opäť rokovať. Podľa denníka Le Figaro neplánuje výrobca lietadiel rušiť pracovné miesta vo svojich 17 výrobnými závodoch v Európe.
Nemecký spravodajský magazín Der Spiegel informuje v najnovšom vydaní, ktoré bude v predaji od pondelka, že nemecká spolková vláda zvažuje vstup do koncernu EADS, aby sa neznížil vplyv na spoločný nemecko-francúzsky projekt. Berlín preveruje, či by štátna Kreditná banka pre obnovu (Kreditanstalt für Wiederaufbau KfW) mohla aspoň dočasne prevziať podiel v EADS, ak by automobilka DaimlerChrysler predávala ďalší balík akcií materskej firmy Airbusu. Spolkové ministerstvo financií nechcelo správu komentovať.
Odsúvanie dodávok lietadla Airbus A380 okrem toho v stále väčšej miere ohrozuje aj dodávateľov výrobcu Airbus. Obrovské problémy majú predovšetkým dodávatelia, ktorí uzatvorili rizikové partnerstvá a časť nákladov na vývoj a výrobu komponentov financovali vopred, informuje nemecký týždenník WirtschaftsWoche.
Odborník na leteckú dopravu Heinrich Grossbongardt z Hamburgu pre WirtschaftsWoche uviedol: "Oneskorenie dostane veľa dodávateľov do existenčnej núdze." Obzvlášť tí dodávatelia, ktorí financovali vývoj vopred, sa dostali pod tlak. Musia platiť svojich zamestnancov, dodávateľov a poskytovateľov úverov, svoje peniaze však dostanú neskôr ako plánovali, pretože Airbus zásadne platí až pri montáži komponentov. V rámci pripravovaného úsporného programu by Airbus mohol požadovať ešte ďalšie ústupky, uviedol šéf jednej z dodávateľských firiem.
V pondelok sa má manažment Airbusu podľa nepotvrdených informácií dozvedieť informácie o reforme vo výrobe. Pri tom nejde iba o model A380, ale o výrazné zníženie celkových výrobných nákladov. Podľa informácií odborov plánuje EADS pre Airbus úsporný program pod názvom Power 08, ktorý má priniesť niekoľko miliárd eur. Napríklad urýchlenie vývoja lietadla z 8 na 6 rokov má priniesť 2 miliardy EUR, v prepočte takmer 75 miliárd SKK. Už program Route 06, ktorý sa realizuje posledné 3 roky, mal za cieľ priniesť úsporu 1,5 miliardy EUR.
Po piatku zostalo nejasné, či sa nový časový plán pre dodávky lietadla A380 uzavrie. Letecké spoločnosti čakajú netrpezlivo na informáciu, od kedy môžu počítať s A380, aby mohli rozhodnúť o plánoch, podľa ktorých ich nasadia na linky, a tiež o možných alternatívach. Letecké spoločnosti ako Virgin Atlantic a Air France údajne uvažujú, že prejdú na modely amerického konkurenta Boeing. Doteraz oznámené oneskorenia o 1 rok stoja EADS už 2 miliardy EUR počas 4 rokov. Naposledy sa objavili správy, že výroba sa pre pretrvávajúce problémy s kabelážou oneskorí o ďalších 6 mesiacov. V júli viedli problémy s výrobou k odvolaniu jedného zo šéfov EADS No‰la Forgearda a šéfa Airbusu Gustava Humberta.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.