BRUSEL 28. septembra (SITA/AP) - Európska miera gramotnosti presahuje v súčasnosti 90 percent, ale samotná schopnosť čítať a písať stráca zmysel, ak občania nevedia využívať internet a iné médiá. Uviedla to vo štvrtok v Bruseli hovorkyňa aliancie ôsmich európskych krajín pri predstavovaní Európskej charty pre mediálnu gramotnosť. Podľa Cary Bazalgettovej Charta odmieta tradičné chápanie gramotnosti a žiada nový vzdelávací model pre všetkých Európanov. Cieľom Charty je presvedčiť vlády európskych krajín, aby do školských osnov zaviedli aj vzdelávanie v oblasti médií.
Bazalgettová uviedla, že definícia gramotnosti, podľa ktorej má Európa viac ako 90 percent gramotných občanov, vychádza z konceptu gramotnosti z 19. storočia. Podľa autorov Charty je v súčasnosti tento koncept prekonaný a vhodnejšie by bolo hovoriť o mediálnej gramotnosti, čo znamená vedieť vyberať si informácie z obsahu tlače, rozhlasu, televízie a internetu a byť schopný rozoznávať skreslené alebo útočné informácie od objektívnych a dobre mienených. Podľa tejto koncepcie sú mediálne gramotní ľudia takí, ktorí sa vedia dostať k informáciám z rôznych médií, stiahnuť ich a uložiť, podeliť sa s nimi a použiť ich pre svoju potrebu doma i v práci.
Tím, ktorý Chartu vypracoval, tvoria ľudia z akademických a filmových inštitúcií z Rakúska, Belgicka, Francúzska, Nemecka, Portugalska, Španielska, Švédska a Británie.