Robotníčky nesú na hlavách koše s nazbieranými čajovými lístkami v štáte Guwahati. Niektoré čaje sa začnú predávať v nylónových sieťkach s celými čajovými lístkami. FOTO - TASR/EPA |
Čajové vrecúško, ktorým pravoverní milovníci čaju vždy opovrhovali, prechádza revolúciou. Vynález starý asi 100 rokov sa teraz čoraz častejšie plní celými čajovými lístkami. Aj samotné vrecúško mení tvar. Ten nový nie je len elegantný, ale je vyvinutý tak, aby čajové lístky ukázali, čo vedia, napísal americký denník The New York Times.
Bežné čajové vrecúško je naplnené nerozoznateľnými kúskami, teda zvyškami, ktoré vznikajú potom, čo lístky prejdú sitom a sú rozriedené podľa akosti. Čajový priemysel to nazýva "prachom". Pripravený nápoj potom často vyzerá ako hrdzavá voda a má horkastú chuť po trieslovinách.
Lipton, najväčšia čajová spoločnosť na svete, začne v októbri predávať v supermarketoch po celých Spojených štátoch vrecúška s celými čajovými lístkami. Tie už nebudú zabalené v papieri, ale v nylonovej sieťke pyramídového tvaru.
Nový trend vycítili a podriadili sa mu i ďalšie spoločnosti. "Rozhodli sme sa predávať časť nášho (lístkového) čaju vo vrecúškach, pretože takto si čaj pripravuje najviac ľudí," povedal Wanja Michuki, prezident spoločnosti Highland Tea Company, ktorá predáva čaj z Kene. Táto krajina patrí medzi najväčších vývozcov čaju na svete.
Podľa generálneho manažéra Liptonu Jamesa Wonga ukázal prieskum medzi spotrebiteľmi, že každý konzument čaju sa "stal gurmánom". Ľudia podľa Wonga síce čajové lístky žiadali, ale odrádzal ich zložitejší spôsob prípravy. "Videli sme príležitosť to zjednodušiť, aby to vyhovovalo a bolo prístupné pre všetkých. To sa páči novým spotrebiteľom i znalcom čaju," povedal Wong.
Vynález nálevového vrecúška sa obvykle pripisuje newyorskému obchodníkovi s čajom Thomasovi Sullivanovi. Ten asi pred 100 rokmi posielal vo vrecúškach vzorky čaju svojim zákazníkom. Myšlienka sa uchytila a v 20. rokoch minulého storočia sa začal čaj vo vrecúškach predávať bežne.
Čajové spoločnosti však postupne prestali dbať na kvalitu a začali plniť vrecúška čajom tej najhoršej akosti. Konzumenti nenamietali. Vyhovovalo im, že príprava nápoja zaberie len pár sekúnd a výsledkom je farebná a silne aromatizovaná tekutina.
Hoci to znie prekvapivo, podľa Johna Cheethana z Liptonu sa novému trendu najpomalšie prispôsobujú britské čajové spoločnosti. Angličania pijú čaj radi s mliekom a cukrom a chcú ho tmavý tak, ako to vie urobiť lacné vrecúško. "Anglickí konzumenti sú v tomto menej odvážni než Američania," tvrdí Cheetham.
(čtk)