Bratislava 14. septembra (TASR) - Koncentráciou Letiska Bratislava a konzorcia TwoOne by podľa Protimonopolného úradu (PMÚ) SR došlo k vytvoreniu regionálneho monopolu. Úrad zistil, že koncentráciou by sa eliminoval jediný konkurent Letiska Viedeň. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedol riaditeľ odboru koncentrácií PMÚ Dušan Valo.
"Koncentrácia sa nedotýka celej oblasti poskytovania letiskových služieb. Celý trh bol rozdelený do viacerých sektorov," povedal Valo. Podľa neho úrad dospel k záveru, že napríklad súťaž spojená s poskytovaním interkontinentálnych letov, prestupových služieb na viedenskom letisku, nákladnej či charterovej dopravy, neboli súťažným problémom, a preto sa nimi nezaoberal. "Problémovým trhom zostala práve pravidelná regionálna letecká doprava, ktorá je poskytovaná na oboch letiskách," dodal.
Spojením oboch letísk by podľa úradu došlo k vzniku spoločnosti, ktorá by nebola vystavená žiadnemu konkurenčnému tlaku či nutnosti zohľadňovať konkurenciu pri prijímaní rozhodnutí. Podľa Vala by tak pre spotrebiteľov nevznikali efekty, ktoré konkurencia vytvára. Jednou z možných oblastí, kde by sa monopolné postavenie mohlo negatívne prejaviť, je napríklad neúmerné zvyšovanie cien. Ako uviedla predsedníčka PMÚ Daniela Paroulková, úrad zaslal v rokoch 2003 a 2005 listy Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR i vláde SR. Upozorňoval v nich na isté riziká obmedzenia hospodárskej súťaže v súvislosti s výberom strategického investora, ktorý by bol konkurentom bratislavského letiska. Zároveň informoval, že v prípade výberu takéhoto problematického partnera môže dôjsť k tomu, že privatizačná zmluva bude neplatná a privatizácia sa vráti na začiatok.
Zástupcovia viedenského letiska aj Penty, členov konzorcia TwoOne, informovali v lete 2005 úrad, že majú záujem zúčastniť sa na procese privatizácie bratislavského letiska. Bolo to ešte pred začiatkom samotnej privatizácie. "Chceli, aby sme im poskytli informáciu, čo vlastne úrad myslel týmito listami, a či si to môžu vysvetľovať ako predbežný zákaz koncentrácie," povedal Valo. Úrad ich však o tomto nemohol informovať, pretože by to bolo protizákonné. PMÚ im však oznámil, že toto riziko existuje, pričom úrad sa s tým bude vedieť vyrovnať až po dôkladných analýzach. Skupina Penta teda podľa Vala už rok pred vydaním zákazu koncentrácie vedela o postoji PMÚ. "Keď vstupovala do privatizačného tendra, išla do neho s vedomím rizika, že toto nebezpečenstvo v sebe skrýva," skonštatoval Valo.
Akékoľvek špekulácie o politickom tlaku pri rozhodovaní úrad odmieta. Ako jeho zástupcovia uviedli, v tejto veci ich nekontaktoval ani minister dopravy, ani premiér, ani nikto z koalície. "Úrad konzistentne a dlhodobo zastáva odborný názor k tejto veci, bez ohľadu na to, aké boli rôzne vyjadrenia rôznych politikov," povedala Paroulková. Úrad v týchto prípadoch podľa nej postupuje výlučne podľa pravidiel hospodárskej súťaže a rozhoduje v zmysle súťažného práva. PMÚ zakázal koncentráciu spočívajúcu v získaní kontroly letiska Viedeň, spoločnosti Penta a MDPT nad bratislavským letiskom 11. septembra. Rozhodnutie zatiaľ nenadobudlo právoplatnosť, pretože skupina Penta sa proti nemu odvolala na Radu PMÚ.