BRATISLAVA 12. septembra (SITA) - Konzorcium TwoOne zložené z viedenského letiska, private equity skupiny Penta a rakúskej Raiffeisen Zentralbank prevzalo v pondelok negatívne rozhodnutie Protimonopolného úradu SR (PMÚ), ktorým úrad zakazuje koncentráciu konzorcia TwoOne a bratislavského letiska. "Neprekvapuje nás samotné rozhodnutie, ktoré sme očakávali, že bude negatívne, ale prekvapil nás spôsob, akým PMÚ dospel k tomuto rozhodnutiu. Myslíme si, že toto rozhodnutie je zlou správou pre vývoj podnikateľského prostredia a pre investorov na Slovensku," povedal v tejto súvislosti na utorkovej tlačovej konferencii partner skupiny Penta Jozef Oravkin. Dodal, že konzorcium TwoOne sa ešte dnes odvolá a podá rozklad na Radu PMÚ. "Nevzdávame sa, ešte stále sme optimisti. Veríme, že Rada PMÚ bude rozhodovať nezávisle a že sa bude detailne zaoberať argumentmi pre a proti," zdôraznil Oravkin. Aby však Rada PMÚ rozhodla, je podľa neho potrebné, aby vláda neodstúpila od zmluvy. Rozhodnutie PMÚ si v utorok prevzal aj rezort dopravy. "Po jeho dôkladnom preštudovaní zvážime ďalší postup," povedal pre agentúru SITA hovorca ministerstva Marián Jánošík. Rozhodnutie PMÚ je podľa Oravkinových slov precedens, ktorý vyvoláva obavy, či PMÚ zostane politicky nezávislým. "PMÚ vyše päť mesiacov skúmal predmetnú koncentráciu. Teraz rozhodol v priebehu niekoľkých dní a navyše tak, aby Fond národného majetku SR a ministerstvo dopravy stihlo naplniť uznesenie vlády a odstúpiť od privatizačnej zmluvy do 15. septembra 2006, a aby im takýmto spôsobom uľahčil takéto odstúpenie," komentoval Oravkin. Rozhodnutie PMÚ neodráža podľa neho najnovšie trendy v posudzovaní v Európe, kde sa za rozhodujúci považuje konečný efekt na spotrebiteľa. "Ak chcel PMÚ chrániť záujmy súkromných leteckých spoločností, tak sa mu to podarilo. Určite to však nebude v prospech cestujúcich," vysvetlil Oravkin. Investičný riaditeľ Penty Marek Ondrejka dodal, že je potrebná konkurencia leteckých spoločností, aby to prinieslo efekt konečným spotrebiteľom, aby sa zvyšoval počet destinácií a liniek. "Teda aby prišli nové letecké spoločnosti, ktoré by konkurovali spoločnostiam, ktoré v súčasnosti operujú na letisku," dodal Ondrejka.
Oravkin zároveň skonštatoval, že v rozhodnutí PMÚ identifikovala Penta minimálne 15 chýb. "V prvom rade si myslíme, že úrad pri svojom analyzovaní použil tie argumenty, ktoré sa mu hodili do obrazu, ktorý si vytvoril o súťaži medzi bratislavským a viedenským letiskom a odignoroval všetky ďalšie argumenty, ktoré sme predkladali," zdôraznil Ondrejka. Ako uviedla hovorkyňa PMÚ Alexandra Bernáthová, rozhodnutie PMÚ zatiaľ nie je právoplatné a zúčastnené strany sa voči nemu môžu odvolať do 15 dní od doručenia. "Vyzývame Fond národného majetku SR, aby do konečného rozhodnutia PMÚ neodstupoval od platnej zmluvy. Nežiadame nič viac, len aby vláda SR vo vzťahu k nám rešpektovala to isté, čo sama urobila v prípade košického letiska, keď rezort dopravy čakal na nadobudnutie právoplatnosti rozhodnutia," povedal Oravkin.
V súvislosti s predajom bratislavského letiska zvažuje konzorcium TwoOne podanie dvoch žalôb na vládu SR. Prvá by mala smerovať na medzinárodnú arbitráž v Paríži. "Zatiaľ nedošlo k odstúpeniu od zmluvy. Ak sa tak stane, budeme požadovať, aby sa toto odstúpenie považovalo za neplatné," povedal Oravkin. Druhá žaloba by mala smerovať na medzinárodný rozhodcovský tribunál vzhľadom na existujúcu dohodu SR a Rakúska o ochrane investícií. "Pre obe žaloby máme tím právnikov. V náležitom čase tieto podania zrealizujeme," uzavrel Oravkin.
Konzorcium TwoOne, ktoré okrem Penty spája aj viedenské letisko a rakúsku Raiffeisen Zentralbank, vyhralo medzinárodný tender na kúpu 66 % akcií bratislavského letiska. Podľa privatizačných zmlúv, ktoré zúčastnené strany podpísali vo februári tohto roka, mala byť transakcia ukončená v polovici augusta. Podmienená však bola získaním súhlasov regulačných orgánov, ako napríklad PMÚ. Ten však 14. augusta 2006 rozhodol o predĺžení lehoty na vydanie rozhodnutia k predaju bratislavského letiska do 19. októbra 2006. Vláda preto tvrdí, že nebola splnená odkladacia podmienka a odporúča ministrovi dopravy odstúpiť od zmluvy s tým, že termín na vykonanie tejto úlohy stanovila do 15. septembra. Vážny zároveň prezentoval, že plánuje ponechať letisko v rukách štátu. V privatizačných zmluvách sa TwoOne zaviazalo zaplatiť za 66 % akcií bratislavského letiska plánovalo konzorcium zaplatiť do štátneho rozpočtu 6 mld. Sk a ponúklo tiež peňažný vklad do letiska v sume 7,9 mld. Sk. Celkovo plánovalo do roku 2015 preinvestovať na letisku okolo 19 mld. Sk.