BRATISLAVA 8. septembra (SITA) - V súvislosti s predajom bratislavského letiska zatajilo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) pred Protimonopolným úradom SR (PMÚ) podľa private equity skupiny Penta závažné skutočnosti. "Na internetovej stránke nemeckej poradenskej spoločnosti Symbios sa nachádza referencia, ktorá potvrdzuje, že táto spoločnosť vykonala pre bratislavské letisko štúdiu zameranú na posúdenie jeho ďalšieho rozvoja. Štúdia, ktorá môže mať kľúčový význam vo veci posudzovania koncentrácie bratislavského a viedenského letiska, sa k PMÚ nedostala," tvrdí hovorca Penty Martin Danko.
Hovorkyňa bratislavského letiska Ivana Paulinyová potvrdila pre agentúru SITA spoluprácu letiska s nemeckou firmou Symbios pri TEN-T projektoch, zdôraznila však, že firma sa nezaoberá, ani nezaoberala rozvojom letiska vzhľadom na potrebu investícií, stavebných úprav či infraštruktúrnych projektov. "Symbios pracuje na dvoch štúdiách pre bratislavské letisko. Jedna sa týka rozvoja letiska z hľadiska prevádzkových výkonov, druhá hodnotenia kvality letiska zo strany cestujúcich," vysvetlila Paulinyová. Štúdia o rozvoji letiska totiž podľa hovorkyne zahŕňa rôzne matematické modely výpočtov prepravených pasažierov.
Ako ďalej upresnil Danko, štúdia, na ktorú poukazujú, nie je verejne dostupná, preto vyzývajú ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, aby túto štúdiu bezodkladne sprístupnil PMÚ, ako aj zástupcom konzorcia TwoOne. "Do podrobného preskúmania štúdie všetkými stranami považujeme rozhodnutie PMÚ vo veci koncentrácie, ako aj prípadné odstúpenie štátnych orgánov od privatizačnej zmluvy za hrubé porušenie záväzkov štátu a práv investora," zdôraznil Danko a dodal, že je dostatočne závažné, že ani rezort dopravy, ani bratislavské letisko, sa o štúdii zameranej na rozvoj letiska nezmienilo pred PMÚ. "PMÚ štúdiu nedostal jednak preto, že ešte nebola ukončená, a jednak preto, že si ju nežiadal. Všetky iné informácie, ktoré PMÚ požadoval, od letiska dostal," vyzdvihla Paulinyová. Hovorca ministra dopravy Marián Jánošík uviedol, že nevidí dôvod, aby sa k tomu vyjadroval.
Konzorcium TwoOne, ktoré okrem Penty spája aj viedenské letisko a rakúsku Raiffeisen Zentralbank, vyhralo medzinárodný tender na kúpu 66 % akcií bratislavského a košického letiska. Podľa privatizačných zmlúv, ktoré zúčastnené strany podpísali vo februári tohto roka, mala byť transakcia ukončená v polovici augusta. Podmienená však bola získaním súhlasov regulačných orgánov, ako napríklad PMÚ. Ten však 14. augusta 2006 rozhodol o predĺžení lehoty na vydanie rozhodnutia k predaju bratislavského letiska do 19. októbra 2006. Vláda preto tvrdí, že nebola splnená odkladacia podmienka a odporúča ministrovi dopravy odstúpiť od zmluvy s tým, že termín na vykonanie tejto úlohy stanovila do 15. septembra. Vážny zároveň prezentoval, že plánuje ponechať letisko v rukách štátu. TwoOne zvažuje podanie dvoch žalôb, jednu na medzinárodnú arbitráž v Paríži, druhú na medzinárodný rozhodcovský tribunál. V súvislosti s predajom košického letiska vydal PMÚ 14. augusta súhlas s koncentráciou a ministerstvo dopravy sa voči tomuto rozhodnutiu neodvolalo. TwoOne sa tak môže stať majoritným akcionárom košického letiska.
V privatizačných zmluvách sa TwoOne zaviazalo zaplatiť za 66 % akcií košického letiska sumu 900 mil. Sk a peňažný vklad vo výške 380 mil. Sk. Plánované investície na košickom letisku by sa podľa konzorcia mali do roku 2015 vyšplhať na viac ako 910 mil. Sk. Za akcie bratislavského letiska plánovalo konzorcium zaplatiť do štátneho rozpočtu 6 mld. Sk a ponúklo tiež peňažný vklad do letiska v sume 7,9 mld. Sk. Celkovo plánovalo do roku 2015 preinvestovať na letisku okolo 19 mld. Sk.