Sydney 17. augusta (TASR) - Predstavte si, že zastavíte na čerpacej stanici, aby ste natankovali, a máte na výber z 50 rôznych druhov benzínu, ktoré sa od seba len minimálne odlišujú.
Ako zistila austrálska výskumníčka Catherine Heathová, podobne bezradne sa cítia nakupujúci v supermarketoch, keď si idú kúpiť nejaký tovar a v regáloch nájdu nespočetné množstvo len nepatrne odlišných druhov toho istého výrobku.
Heathová, hlavná strategička reklamnej agentúry Kastner&Partners, niekoľko mesiacov skúmala návštevníkov supermarketov pri v podstate zbytočných rozhodovaniach, aké ešte pred desiatimi rokmi vôbec nemuseli robiť.
"Bezpochyby každý, s kým som sa rozprávala, mi povedal, že má už po krk premrštenej ponuky všetkého, čo je dnes dostupné," hovorí o svojich zisteniach výskumníčka. "Všetci hovorili to isté - 'chceme to jednoduchšie'."
Nakupujúci nakoniec vyriešili svoju bezradnosť tým, že na priveľkú ponuku tovaru reagovali náhodným výberom - takmer navzdory reklame. Napríklad si kúpili radšej len jednoduchú verziu výrobku bez zbytočných ozdôb, alebo len tie výrobky, ktoré sú momentálne v akcii.
"Ľudia vedia, že základné značky sú dobré a kvalitné. Vedia tiež, že všetky sa vyrábajú v tej istej fabrike a že každý týždeň je niečo zlacnené," hovorí Heathová.
Aj ďalšie výskumy potvrdzujú, že ľudia sú zo širokej ponuky v obchodoch jednoducho zmätení. Nemecká diskontná sieť Aldi preto zareagovala na tento trend tým, že v priebehu 10 rokov znížila ponuku svojho potravinového sortimentu o šesť percent namiesto toho, aby ponuku rozšírila, ako to robia jej konkurenti.