Brusel 3. augusta (TASR) - Európska komisia 3. augusta schválila správu o financovaní bezpečnostných opatrení v leteckej a námornej doprave. Správa predkladá rozličné spôsoby financovania, ktoré existujú v členských štátoch Európskej únie, pričom zdôrazňuje potrebu väčšej transparentnosti bezpečnostných táx a poplatkov. Z nej by profitovali podľa EK užívatelia dopravných služieb. "Ochrana občanov pred teroristickými útokmi musí zostať najvyššou prioritou," vyhlásil komisár pre dopravu Jacques Barrot. Po teroristických útokoch v USA v roku 2001 a následných aktivitách teroristov v Európe sa stala otázka bezpečnosti kľúčovým bodom európskej agendy a prijala sa legislatíva o leteckej a námornej bezpečnosti. Európsky parlament a Rada EÚ požiadali komisiu o vypracovanie štúdií zaoberajúcich sa financovaním bezpečnostných opatrení. Správa, ktorú EK predkladá teraz parlamentu, sa opiera práve o tieto štúdie.
V leteckej doprave bezpečnostné poplatky v prípade letov v rámci EÚ tvoria jedno až dve percentá priemernej ceny letenky. Existujú pritom dva finančné modely - v prvom prípade náklady na bezpečnostné opatrenia pokrýva hlavne štát, v druhom letiská. V obidvoch modeloch sú však v konečnom dôsledku hlavnými financovateľmi pasažieri prostredníctvom rôznych poplatkov a táx. V námornej doprave ide o zaistenie bezpečnosti vyše 1200 morských prístavov, 4000 prístavných zariadení a 9000 lodí pod vlajkami členských štátov. Hoci sú výdavky pripadajúce na nové bezpečnostné opatrenia značne vysoké (100.000 eur na loď), predstavujú len 0,0006-0.0015 percenta celkových investícií. Zo záverov správy vyplýva, že väčšia transparentnosť bezpečnostných poplatkov je v záujme užívateľov dopravných služieb. Súčasná neprehľadnosť a odlišné modely financovania tiež spôsobujú problémy pri zabraňovaní narušovania konkurenčnej súťaže. Týka sa to najmä prípadov, keď členský štát požaduje prísnejšie bezpečnostné opatrenia než predpisuje európska legislatíva.