Modrý záves, logo Bieleho domu a vlajky by mala nahradiť videobrazovka. FOTO - SITA/AP |
Hovorca amerického prezidenta Georgea Busha, konzervatívny novinár Tony Snow, je v úrade iba tri mesiace a už sa rozhodol v Bielom dome zavádzať novinky. Nepáči sa mu, ako vyzerajú jeho a aj prezidentove brífingy.
Klasická miestnosť pre tlačové konferencie - modrý záves, logo Bieleho domu a rečnícky pultík - funguje od administratívy Richarda Nixona. Miestnosť pre novinárov je v Západnom krídle a v minulosti na tomto mieste stál aj plavecký bazén, ktorý postavili za prezidenta Franklina Delana Roosevelta.
Snow sa to rozhodol rázne nabúrať: dosť bolo fádnych tlačových konferencií. Za hovorcom bude napríklad obrovská videoprojekcia, na ktorej podľa denníka Wall Street Journal môžu byť "vlajky, vejúce v miernom povetrí či tabuľky a grafy". Televízni diváci budú môcť túto videoprojekciu vnímať buď v samostatnom okne, alebo ako integrovanú súčasť pozadia za hovorcom alebo prezidentom.
Keď bude napríklad George Bush hovoriť o najnovšom vojenskom ťažení, môžu za ním premietať tváre neohrozených amerických vojakov. A keď bude opäť vyhlasovať "úspešný koniec misie", nesmie za nim chýbať pretlak amerických vlajok.
Aj v Bielom dome, teda v čase 24-hodinových spravodajských televízií, musia robiť všetko pre diváka. Veď poludňajšie brífingy v priamom prenose v Spojených štátoch vysielajú už desať rokov. A ako ukazujú posledné dáta, ich sledovanosť si s novým - živším vystupovaním Snowa polepšila.
Bushova administratíva už v minulosti ukázala, že hľadá nové páky na presadenie svojho posolstva - lokálnym staniciam poskytuje balíky videospráv a dokonca platila konzervatívnych komentátorov.
Nové video by sa mohlo v niečom podobať na technológiu, ktorú používajú pri zjazdoch politických strán či televíznych šou.
"Videostena v Bielom dome dovolí administratíve stvárniť akúkoľvek správu oveľa priamejšie," povedal denníku Wall Street Journal bývalý redaktor CNN a profesor komunikácie Ralph Begleiter. "Je to iba pokračovanie myšlienky, že vláda chce hovoriť priamo k verejnosti hlasom, ktorý je oveľa premyslenejší, bez priestoru pre kritiky zo strany novinárov."
S myšlienkou videografiky sa pohrával už prvý Bushov hovorca Ari Fleischer, no v tom čase na to ešte nemali technologickú kapacitu.
BRAŇO ONDRÁŠIK