Praha 1. augusta (TASR) Od účinnosti nového českého zákona o prevádzke na pozemných komunikáciách uplynul práve mesiac. Nové prísnejšie pravidlá a obavy z tvrdších postihov vodičov priniesli výsledok v podobe poklesu nehôd asi o tretinu a zníženie počtu úmrtí na cestách v porovnaní s júlom 2005 až o polovicu. Zároveň sa však stále hlasnejšie ozývajú kritické hlasy, že nové pravidlá sú plné chýb a šikanujú aj slušných vodičov.
Ako senátori, ale aj ako motoristi sa iba ťažko dokážeme zmieriť s tým, že dobre mienený zákon, ktorý mal zakročiť proti desiatim percentám cestných pirátov, otravuje život zvyšným 90 percentám slušných vodičov, uviedol dnes na margo sporného cestného zákona senátor za ODS Jaroslav Mitlener.
S jednoduchou novelou prišli ako prví poslanci ODS. Navrhujú zvýšenie počtu trestných bodov z 12 na 18, po získaní ktorých musí vodič na jeden rok odovzdať vodičský preukaz, netrestanie trestnými bodmi priestupky, ktoré nemajú vplyv na bezpečnosť prevádzky, a vypustenie limitu spodnej hranice pokút, aby policajti mohli previnilcov pokutovať aj slovným napomenutím či symbolickou pokutou.
Iniciatíva poslancov je však zablokovaná na neurčito, pretože Poslanecká snemovňa ani takmer dva mesiace po voľbách neukončila svoju ustanovujúcu schôdzu, nemá zvolené nové vedenie ani výbory a je de facto paralyzovaná.
Na rozsiahlejšiu a systémovú revíziu zákona sa chystajú senátori v spolupráci s občianskym združením ChceteZmenu.cz. Na september spoločne chystajú seminár k problematike revízie dopravného zákona, ale už teraz upozorňujú na množstvo chýb, nelogických ustanovení a zbytočne tvrdé postihy. Príkladom absurdity nových pravidiel je trest za parkovanie na mieste vyhradenom pre invalidov.
Minulý týždeň sa tohto prehrešku dopustil na Václavskom námestí slávny český hokejista Jaromír Jágr. V správnom konaní, ktoré ho teraz čaká, mu hrozí nielen pokuta až 10.000 Kč, ale automaticky aj odobratie vodičského preukazu na šesť mesiacov. K autorstvu tohto tvrdého postihu sa dnes nikto nehlási: ministerstvo dopravy tvrdí, že jeho pôvodný návrh opakovane zmenili poslanci počas schvaľovania zákona.
Nový cestný zákon najhlasnejšie obhajuje české ministerstvo dopravy .Zákon je vymáhateľný, uskutočniteľný a aplikovateľný bez akýchkoľvek problémov. Ubudne tragédií na cestách. Sú pripravené tak správne úrady, ako aj polícia ČR, všetci tí, ktorí ho budú realizovať, obhajoval zákon pred mesiacom minister dopravy a podpredseda KDU-ČSL Milan Šimonovský.
Po mesiaci sa ukazuje, že úradom, ktoré rozhodujú o pokutách a pripisujú vodičom trestné body, trvalo dva týždne, kým na nový systém nabehli. A ani po mesiaci nie sú jednotné smernice, aké prekročenie rýchlosti je možné vzhľadom na odchýlky radarov tolerovať, a kedy sa už vodič pokute nevyhne. Jednotný prístup nie je ani v rámci 14 českých a moravských krajov, ani v rámci republikovej a mestských či obecných polícií.
Niektorí radoví policajti aj niektorí ich šéfovia majú k novým pravidlám výhrady, ale nové pravidlá ako také obhajuje okrem rezortu dopravy aj ministerstvo vnútra, ktorého funkcionári sa sami opakovane usvedčili, že voči sebe berú jeho platnosť na ľahkú váhu.
Po tom, ako novinári pristihli policajného prezidenta Vladislava Husáka, ako svojím superbom uháňa ráno do práce po diaľnici rýchlosťou až 190 km/h, sa zviditeľnil šéf dopravnej polície vo Frýdku-Místku Michael Čaš, ktorý havaroval opitý, zranil dvoch ľudí v inom aute a neskôr tvrdil, že za volantom nesedel on, ale osoba blízka, teda jeho nemenovaný príbuzný. Šéfa severomoravských dopravákov, ktorý sa po nehode pokúšal naštartovať a ujsť, usvedčili svedkovia a čakalo ho prepustenie zo zamestnania, po ktorom bude nasledovať trestné stíhanie kvôli alkoholu za volantom.
Kritike sa nevyhol ani minister vnútra František Bublan, ktorého limuzína sa po diaľnici nedávno hnala bez majáka stošesťdesiatkou. Rezort sa neskôr hájil, že ochranná služba ústavných činiteľov má na porušovanie predpisov právo ak plní zvláštne úlohy. Komentátori si na adresu ministra vnútra odstupujúcej vlády neodpustili poznámky, že jediní, kto bude limuzínu ministra aj naďalej sledovať, sú ostatní účastníci cestnej premávky.