Náklady na jeho zabezpečenie sa odhadujú na 22 až 23 miliónov mariek, uviedol dnes dolnosaský minister vnútra Heiner Bartling. Predchádzajúci transport v roku 1997 stál necelých 18 miliónov mariek.
Prepravu kontajnerov s vyhoretým palivom - castorov, zabezpečovalo asi 29.000 príslušníkov polície a Spolkovej ochrany hraníc (BGS) z celého Nemecka. V záverečnej fáze transportu vo štvrtok bolo v pohotovosti 18.200 príslušníkov, ktorí strážili 20-kilometrový úsek cesty zo železničnej stanice v Dannenbergu do Gorlebenu.
Vysoké náklady sú podľa Bartlinga veľkým problémom pre Dolné Sasko, preto by sa na ich krytí mala podieľať aj spolková a ďalšie krajinské vlády. "Celonárodnú úlohu spracovania jadrového odpadu nie je možné nechať na nás samých. V tejto veci potrebujeme solidaritu Berlína a ďalších spolkových krajín," povedal Bartling.
V noci nadnes bola situácia v okolí medziskladu v Gorlebene pokojná. Aj posledná etapa transportu bola nečakane bezproblémová a krátka. Konvoj s castormi bol už za hodinu a pol na mieste určenia. Zatiaľ posledný jadrový transport z Dannenbergu do Gorlebenu v roku 1997, sprevádzaný prudkými zrážkami antijadrových aktivistov s políciou, trval viac ako tri hodiny.
Počas niekoľko dní trvajúcich protestov antijadrových aktivistov zadržala polícia dočasne 693 demonštrantov, 116 zostalo za rôzne delikty vo väzení. Poriadkovým silám sa nepodarilo zatknúť najagresívnejších demonštrantov, ktorí odpaľovali svetlice alebo skákali po nohách policajtov, ktorí bezbranne ležali na zemi. Títo narušitelia využili zmätok a stratili sa v dave.